Høyre tar grep – Unødvendig med eiendomsskatt

Norske kommuner er på vei inn i en krevende periode. KS´ budsjettundersøkelse i 2018 konkluderte med at trenden er at utgiftene vokser mer enn inntektene.

Dette var bakgrunnen for at Rådmannen i Ullensaker for ett og et halvt år sidenba om en omfattende økonomisk analyse og -rapport med forslag til tiltak(gjerne kalt Agenda Kaupang-rapporten). Målet var en innsparing på 240 mill krover tre år.

Tiltak som allerede er iverksatt

Så langt i 2019 har posisjonenallerede vedtatt tre tiltak beskrevet i rapporten. Dette gjelder:

• organiseringav eiendomsforvaltningen der vi reforhandler driftsavtaler
  • utmeldingfra DGI for å ta ansvar for dette selv
  • avslutningav seniorpolitiske tiltak som ikke hadde dokumenterbar effekt

Til sammenvil dette gi innsparinger på 77 mill kr over en treårsperiode.

Tiltak Høyre vil iverksette ifm budsjettet

Høyre vil gjennom budsjettarbeidet ihøst iverksette tiltak som gir ytterligere innsparing.

Tiltakene er (innsparinger iparentes, tall fra Agenda Kaupang-rapporten):

• gitilbud i egen kommune til brukere hvor vi i dag kjøper tjenester utenforkommunen (61 mill kr)
  • effektivdrift av våre kommunale barnehager og holde bemanningsnormen på 6,0 slik at detblir lavere overføring til private barnehager (68 mill kr)
  • omorganiseringeri administrasjonen samt ta i bruk digitale løsninger som eHandel osv (23 millkr)
  • Kutti politikergodtgjørelsene (2 mill kr)
  • iverksettekommunal parkeringsmyndighet samt tillate utleie av bygg til kommersielleaktører (33 mill kr)
  • bedrelikviditetsstyring og styring av låneopptaket vårt slik at vi sparerrentekostnader (4 mill kr)

Til sammenvil dette gi innsparing på ytterligere 191 mill kr over en treårsperiode.

Samlet innsparing

Ser vi påhva posisjonen allerede har iverksatt og hva Høyre foreslår å iverksette, sågir dette en samlet innsparing på 268 mill kr.

Da har viikke tatt med at det i tillegg pågår et arbeid der vi skal redusereinvesteringsporteføljen vår med ca 1 mrd kr, noe som vil redusere renter ogavdrag vi skal betale. Og vi har heller ikke tatt med at kommunen er i gang medå selge kommunale eiendommer, noe som skal gå til nedbetaling av gjeld som ogsåbedrer likviditeten.

Hva Høyre ikke vil gjøre

Av det som er foreslått i rapportener det en rekke tiltak Høyre ikke vil gjennomføre. Vi vil ikke:

• Leggened Mogreina skole
  • Leggened Nordby ungdomsskole
  • Leggened Kløfta bibliotek
  • Kuttei antall svømmetimer i grunnskolen
  • Redusereleirskoletilbudet
  • Reduseretilbudet i Kulturskolen
  • Økebrukerbetalingen på trygghetsalarm, tvert imot ønsker vi å redusere betalingeneller gjøre den gratis

Dette viserat det går an å gjøre grep innenfor driften som gjør at kommunen blir merkostnadseffektiv, uten at det går ut over tjenestekvaliteten og uten å innføreeiendomsskatt. Da kan vi fortsette å satse på barn og unge, og vi kan styrketilbudet innenfor helse og omsorg. Det handler om å ta politisk ansvar og tagode beslutninger. Det er Høyres måte å styre kommunen på.