SAMFERDSEL PÅ ROMERIKE

E6, jernbanen, City Link, InterCity, hovedflyplassen, E16, tredje rullebane, Rv 4 og Glommakryssing er bare noe av det som preger Romerikes transport, kommunikasjon og samferdsel. Høyre’s lokalforeninger på Romerike arrangerte temakveld om samferdsel på Jessheim.

Ullensaker Høyre inviterte, på vegne av Romeriksforum, til temakveld om samferdsel.

Helge Orten, leder av Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, holdt innledningsforedrag om samferdselspolitikken og aktuelle samferdselstemaer på Romerike.

Deretter ble det idè-dugnad og diskusjoner omkring programarbeid med fokus på samferdsel.

Mye av dagens samferdselsdebatt og utvikling dreier seg om de kr. 1.064.000.000,- som ligger inne i Nasjonal Transportplan (NTP). Det skal leveres i løpet av denne 12-års-perioden. https://hoyre.no/politikk/temaer/samferdsel/nasjonal-transportplan/ Vi politikere er mest opptatt av den planen som er vedtatt og hvordan den leveres. Fagetatene jobber allerede med rullering av neste plan. Romerike må holde trykket oppe for å få gjennomført det som ligger i planen, samtidig som behovene for neste rullering av NTP blir belyst.

Helge Orten var innom mange temaer i løpet av sitt foredrag. Autonome kjøretøy er et av de nye utviklingstrekkene som er drevet av en rivende teknologiutvikling. Helge snakket blant annet om testprosjektet med selvkjørende kjøretøy og -busser på Kongsberg.

….. og disse prosjektene….

Tilhørerne var vitebegjærlige, og her er noen av de stilte spørsmålene til Helge:

Spørsmål: De tiltakene myndighetene har gjort for at befolkningen skal ta i bruk elbiler har ført til flere milliarder i tapte avgifter til Staten. Når man så skal stanse salget av biler på fossilt brennstoff fra 2025 vil man få reduserte inntekter fra drivstoffavgiftene. Hvordan vil myndighetene erstatte dette da det er stort behov for penger til utbygging av veier og annen samferdsel?

Svar: Budsjettene blir balansert med dagens avgiftspolitikk. Med en sterk økning i salget av elbiler, er det helt klart at vi på sikt vil man måtte øke avgiftene på elbiler og bruk av slike for å kompensere for tapet.

Spørsmål: Vi savner transportårer retning øst/vest fra Gardermoen som henger sammen med nord/syd. Slik det er nå er det en utfordring for at næring kan vokse i øst/vest retningene.

Svar: Dette er noe det kan jobbes med inn mot neste rullering av NTP, der lokale prioriteringer er viktig. Men Transportkomiteen skal på besøk i området etter påske og da får vi mulighet til å se mer på lokale saker.

Spørsmål: Hvordan dimensjoneres el nettet for et samfunn med kun elbiler?

Svar: Elektrifiseringen av samfunnet gir utfordringer for strømnettet, og dimensjoneringen av nettet må følge samfunnsutviklingen.

Spørsmål: Bør fylkesveiene overføres til Staten?

Svar: Gjennom forvaltningsreformen i 2010 besluttet den rødgrønne regjeringen å overføre en stor del av det som da var riksveger til fylkene. Dette er ofte viktige regions- og eksportveier, og vår holdning den gangen var at det burde være et statlig ansvar. Det er mulig at noen av disse veiene burde vurderes tilbakeført til Staten.

Når det gjelder riksveger og europaveger har opprettelsen av Nye Veier vist seg å gi gode resultater. Forutsigbar økonomi, mer overordnet og strekningsvis prioritering, samt tidlig involvering av entrepenørene har vært viktige grunner til at Nye Veier har klart å redusere kostnadene. En portefølje som var planlagt gjennomført på 20 år, kan nå gjøres på 12 år. Det betyr at vi får mer vei for hver krone og det blir rom for å gjennomføre flere prosjekter.

De lokale kommunene inviterer til at den ekstra kapasiteten man har fått kan brukes til utvikling av øst/vest-forbindelsen på både vei og jernbane. Gardermoen kan brukes som et samferdselsnav mellom Sverige og Vestlandet.

Spørsmål: Hva er Romerikes unike verdier?

Svar: Nærheten til flyplassen. Utvikling av infrastruktur i regionen. Knutepunkt i alle retninger uten trange flaskehalser.

Spørsmål: Man er jo i full gang med å planlegge og bygge InterCity-systemet. Hva gjør man med CityLink som vil bringe folk fra nærliggende regioner til Oslo?

Svar: Det er lagt opp til en del mindre utbedringer av CityLink strekningene. Det vil blir positivt både for gods- og persontrafikken. For øvrig har Akershus en veldig engasjert stortingsrepresentant i komiteen, Nils Aage Jegstad, som har hovedansvar for jernbane.

Spørsmål: Hva tenker du rundt konsekvensene av en tredje rullebane og hvor mange som blir berør av den.

Svar: Den beslutningen som ble tatt i Stortinget baserer seg stortingsmeldingen om Avinor som ble behandlet våren 2017. Jeg registrerer at dette er en sak som har stor oppmerksomhet lokalt, og etter det jeg forstår jobber Avinor med å oppdatere sine beregninger. Avinor har beregnet at det vil være økt behov for kapasitet rundt 2030. Stortinget har kun tatt stilling til hvor en eventuell tredje rullebane skal bygges. Beslutning om bygging må basere seg på vanlige prosedyrer og konsesjonssøknad. Vi vil selvfølgelig følge denne saken tett fremover.

Alt i alt tror vi de frammøtte fikk en givende kveld og Ullensaker Høyre arrangerer gjerne møter for Romeriksforum igjen.