Selvmord er et stort samfunnsproblem, som må forebygges

Ved kommunestyremøte 21.04.2020 fremmet leder av Senior Høyre, May-Anne Brand en interpellasjon om selvmord som et samfunnsproblem. Det finnes mange fortvilte og ensomme mennesker som ikke fanges opp, og som dessverre velger å avslutte livet på en svært brutal måte. Interpellasjonen vekket riktig fokus fra et enstemmig kommunestyre, noe vi i Høyre er svært glade for.

Selvmord er et stort samfunnsproblem og noe av det verste man kan oppleve i sin familie eller i sin omgangskrets. Det er bekymringsfullt at mange unge i dag opplever å være ensomme, opplever utestenging gjennom mobbing og at de har hatt selvmordstanker (hentet fra Ungdataundersøkelsen).

I forbindelse med verbalforslag fra budsjett møte desember 2019, var en av forslagene en sak som inneholder tiltak for å styrke det kommunale arbeidet med forebygging av selvmord. I den forbindelse ønskes det i denne interpellasjonen å fokusere på tiltak, som null visjon som et sentralt tiltak på lik linje med null visjon for trafikk skadde. For å nå dette målet må det settes konkrete tiltak for å nå denne visjonen.

De fleste som prøver å ta sitt eget liv ønsker å komme bort fra en uutholdelig livssituasjon og ønsker ikke nødvendigvis å dø. Selvmord er tre ganger så vanlig hos menn som hos kvinner, men kvinner har flere selvmordsforsøk enn menn. I vårt land er det nå over 500 dødsfall, som blir registrert som selvmord hvert år. I tillegg er det vanlig å regne med et mørketall på ca. 25 prosent, slik at det virkelige tallet sannsynligvis er godt over 600.

Det er til sammenligning mange flere enn det som årlig dør i trafikken. Siden år 2000 har mer enn 6500 mennesker gått bort ved selvmord i Norge, mens under halvparten så mange mennesker mistet livet i trafikken i samme tidsperiode.

I Fylkeskommuner og kommuner, som i landet ellers, har vi vært svært opptatt av å jobbe med forebygging av trafikkskader, og det er veldig viktig og bra. På begynnelsen av 70-tallet var det 700 trafikkulykker med dødsfall i trafikken. Så begynte man å se på hva som kunne gjøres, og i dag er det rundt 150 dødsfall hvert år i trafikken.

Men burde vi ikke være like opptatt av å forebygge selvmord? Tallene for selvmord er stabile og ikke nedadgående. Dette er verdt å tenke over når andre typer uforutsette dødsfall går ned. Vi har allerede mistet alt for mange i selvmord, også i vår kommune. Dette er en utfordring for lokalsamfunnet vårt og samfunnet som helhet.

Noen kommuner og fylkeskommuner har drevet et arbeid i flere år rundt dette svært viktige området, blant annet Nord-Trøndelag. Der tok de opp dette alvorlige temaet allerede i desember 2009, og fylkestinget der vedtok en nullvisjon for selvmord, som ble fulgt opp i diverse handlingsplaner og konkrete tiltak. Mange andre kommuner og fylker fulgte dette opp i etterkant, inkludert Nordland.

I tidligere Akershus, nå Viken, er det fokus påmedvirkning, inkludering, trivsel og et godt psykososialt miljø og det gis høy prioritet i utviklingen av helsefremmende barnehager, grunnskoler og videregående skoler.

Generelt menes det at en må legge opp til en kompetanseheving hos ansatte i barnehager og skoler, hos arbeidsgivere og innen eldreomsorgen gjennom selvmordsforebyggende kurs, slik som «Førstehjelp mot selvmordsfare» i regi av Helsedirektoratet (VIVAT).»

Det er viktig at en anmoder om at andre myndigheter og aktører deltar i det nødvendige samarbeidet om nullvisjon, både gjennom det etablerte nettverket for psykisk helse og trivsel, i gjennom Folkehelsealliansen og gjennom folkehelsesamarbeidet med kommunene samt gjennom andre samarbeidsfora. Jeg vil tilføye at selvmord er et komplisert og sårbart tema, som vi ikke kan vedta oss bort i fra.

Psykiske problemer og selvmord blant unge har vært tatt opp av NRK gjennom programserien «Jeg mot meg». Selvmord var også tema i programmet «Trygdekontoret» 16.april, 2016. Selve tiltaket null visjon har ingen økonomiske kostnader.

På bakgrunn av dette har jeg følgende spørsmål til ordføreren: 1. Hvordan jobber Ullensaker kommune i dag for å forebygge selvmord blant kommunens innbyggere? 2. Har kommunen inngått samarbeid for å gjennomføre tiltak som «Nullvisjon selvmord – Handlingsplan 2020 og videre»? 3. Støtter ordføreren forslaget til vedtak?

Forslag til vedtak:

1. Ullensaker kommune vedtar en nullvisjon for selvmord.

2. Ullensaker kommune vil følge opp «Nullvisjon selvmord gjennom Handlingsplan 2020 og vidre» med konkrete tiltak for å nå målet.

Vedtakene foreslått etter interpellasjonen fikk et enstemmig kommunestyre bak seg. Det betyr at Ullensaker kommune tar psykisk helse på alvor.

Trenger du noen å prate med? Kontakt Mental Helse på tlf. 22 56 67 00 eller hjelpetelefonen på 116 123