Svømmebassenget skal renoveres

Ullensaker Høyre vil pusse opp og fylle bassenget på Algarheim. Svømming er tross alt det eneste faget barn kan dø av å ikke lære seg. Vi kan ikke tillate oss å prioritere feil på svømmeopplæringen til barna i kommunen, sier ordførerkandidat Børre Lien Hansen

Ordførerkandidat Børre Lien Hansen
Ullensaker Høyre garanterer at Algarheim svømmebasseng blir renovert.

Når kommunen har bygd en stor og god skole med tospråklig senter som skal stå i mange ti-år, bør vi heller ikke bruke mye tid og penger på å busse elevene til sentrum for svømmeundervisning. Det er tid og penger som heller burde vært benyttet til undervisning.

Vi vet at Ullensaker kommune har behov for flere svømmeflater for å nå opplæringsmålene for kommunens barn i årene som kommer. Det er både raskere og billigere å renovere og modernisere de bassengene vi allerede har etablert. Vi kan ikke alltid bygge nytt. Det er dårlig husholdering av skattebetalernes penger. Det er mye billigere å pusse opp bassenget på Algarheim, enn å bygge en ny svømmehall et annet sted.

I tillegg kommer vårt ansvar for å redusere utslipp. Det er svært sannsynlig at å bygge et nytt basseng vil slippe ut langt mer CO2 enn å pusse opp det som allerede er bygget. Høyre vil at kommunen må bli flinkere å gjøre gode livsløpsanalyser, som også vurderer miljøkostnaden ved å bygge nytt, sett opp mot hva man kan oppnå gjennom modernisering og godt vedlikehold av den bygningsmassen man har.

Bassenget på Algarheim bærer dessverre preg av at kommunen har sviktet på vedlikehold. Det må bli like naturlig å planlegge for langsiktig vedlikehold når man investerer i nytt. Da må man også budsjettere for det helt fra starten av.

Nå står vi i en situasjon der kommunen har vokst kraftig. Vi vet det vil bli behov for flere svømmehaller for å ivareta læringsmålene for skolebarna. Vi trenger flere svømmehaller for å gi gode og tilgjengelige lavterskel tilbud for både barn, unge, familier og eldre.

Høyre vil garantere at bassenget på Algarheim skal renoveres og fylles opp om vi får makta etter neste valg. Høyre er garantisten for at Ullensaker kommune skal levere god svømmeundervisning også for de neste generasjonene.

Høyre vil at den gamle gymsalen på Algarheim settes i stand og foreslår at Bokseklubben og/eller annen kampsportsgren får benytte denne hallen som sitt anlegg. Her dekker vi også flate behovet i hall for aktivitet til barn og ungdom.

Les hele saken i MittJessheim