25 millioner til å redde Oslofjorden

Fylkesrådet med Høyres Anette Solli i spissen styrer etter en plattform der arbeidet med å redde Oslofjorden er en av de viktigste sakene.

Anette Solli og Kari Sofie Bjørnsen.

Akershus fylkeskommune skal bruke 25 millioner kroner på tiltak som kan bidra til en renere Oslofjord.

– Jeg er stolt og glad for at Høyres program og fylkesrådets plattform så tydelig setter fart i arbeidet med å redde Oslofjorden, sier Høyres gruppeleder i Akershus fylkesting, Kari Sofie Bjørnsen.

– Det er veldig bra at Solli og fylkesråd for samfunn, plan og klima, Solveig Schytz fra Venstre, så raskt klarte å levere en sak om Oslofjordsatsningen som et enstemmig fylkesting stilte seg bak, fortsetter Bjørnsen.

Nå er betydelige midler stilt til disposisjon for søknader fra næringsliv, frivillighet, kommuner og andre, i første omgang 10 millioner kroner av en bevilgning på 25 millioner kroner. Kari Sofie Bjørnsen håper på stor spredning av informasjonen om denne muligheten, og at Høyres medlemmer kan bidra til dette.

-Det viktigste er at det kommer mange gode søknader til prosjekter og aktiviteter som kan bidra til bedre fjordhelse, avslutter Bjørnsen.