Hvor skal vi bygge, hvor skal vi bo…

Og hvor skal vi la naturen være i fred? Det er noen av de utfordringene arbeidet med regional planstrategi i Akershus skal hjelpe oss med, skriver Kari Sofie Bjørnsen.

Kari Sofie Bjørnsen, gruppeleder for Høyres fylkestingsgruppe i Akershus. Foto: CF Wesenberg

Vi har som mål at Akershus skal være et klimapolitisk foregangsfylke. En målsetning som gir oss fylkespolitikere et stort ansvar for å føre en politikk som bevarer naturverdiene på best mulig måte for fremtidige generasjoner. Samtidig: fylket vårt opplever en sterk vekst som legger press på disse verdiene.

Det er positivt at så mange har lyst til å bo i mange av våre fine kommuner. Noen tiltrekkes av de urbane kvaliteter, mens andre setter pris på mer landlige omgivelser. Uavhengig av preferanser og muligheter for den enkelte, innebærer veksten i antall mennesker og Akershus sin attraktivitet for næringslivet et sterkt behov for et overordnet styringsverktøy. Et verktøy som fremmer en helhetlig regional utvikling og som kan gjøre planleggingen mer forpliktende og målrettet.

Akershus må ha et godt plansamarbeid med Oslo. Veksten i Akershus og i Oslo har konsekvenser for arealbruken og for belastningen på vei, bane, buss og båt. Et felles bo- og arbeidsmarked, innbyggere og næringsliv fortjener en samlet plan for areal og mobilitet.

Fylkesrådet utgått av Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Krf har nå sendt sitt forslag til regional planstrategi for Akershus på høring. Strategien skal se på utfordringer i fylket på tvers av kommunegrenser, forvaltningsnivåer og sektorer. Medvirkning og kommunenes innspill er særlig viktig i prosessen. Vi har som mål å begrense fylkets innsigelser overfor kommunene, noe som er nedfelt i Akershus Høyres program, og i fylkesrådets plattform.

I rollen som samfunnsutvikler skal fylkeskommunen være aktiv og innovativ, og samarbeide tett med kommunene, næringslivet, frivillige lag og organisasjoner for å fremme en positiv utvikling til det beste for innbyggerne. Vi må sørge for at utbygginger, uansett om det er til boliger, formålsbygg eller infrastruktur, blir gjennomført slik at det er mulig å bevare viktige friområder, at det er mulig å drifte gode kollektivtilbud og at vi har en hensiktsmessig infrastruktur.

Balansen vekst og vern er ikke lett. Ved aktivt samarbeid på tvers av fylket, kommuner, næringsliv og innbyggere kan vi få til et godt resultat sammen. Jeg vil oppfordre til at Akershus regionale planstrategi 2024-2028 blir diskutert på mange nivåer, og at de som har synspunkter lar seg høre.

Av Kari Sofie Bjørnsen, gruppeleder for Høyres fylkestingsgruppe i Akershus.