Regjeringen må ikke glemme russen selv

Lise Hagen Rebbestad og Anne Kristine Linnestad.

Russetiden trenger en liten oppvask, men russen selv må være driveren for å få det til. Flere russ tar nå til orde for å gjøre endringer med russetiden, både når det gjelder tidspunkt, men også innholdet i feiringen, og det er flott! Regjeringen tar opp denne tematikken, men ser ut til å glemme at de må ha russen selv på lag.

Å flytte russetiden kan gi flere gevinster. Sannsynligvis vil elevene være bedre forberedt til eksamen, prestere bedre og selve russetiden blir hyggeligere samtidig som det blir varmere i været nærmere sommeren. Når Russen tenker nytt om hvordan de ønsker å legge opp feiringen, så skal myndighetene tilrettelegge for at det blir mulig. Vårt håp er at vi skal få til en god ordning som gjør at festingen ikke kommer i konflikt med eksamen, enten eksamen kommer tidligere, eller russefeiringen senere.

Det er likevel ikke tidspunktet som har de største negative konsekvensene med russetiden. Noen elever opplever å bli utestengt allerede fra 1. klasse på videregående. Da dannes russegruppene, og noen ikke får være med. Noen russegrupper er allerede dannet på ungdomsskolen. Om det er noe som påvirker de akademiske prestasjonene, er det å gå på skolen og føle seg utenfor i tre år! Russegrupper, med busser, sanger, klær og andre markører er roten til vonde opplevelser hos elever som ønsker å være med, men som holdes utenfor.

Samferdselsdepartementet ber nå Statens vegvesen se på muligheten for å forby bruk av sidevendte seter under kjøring, i busser som ikke er i rutetrafikk. Vi vet at disse bussene er spesielt populære blant russen, og forslaget om bedre samarbeid med Statens vegvesen er et positivt tiltak som kan føre til at russen er tryggere på veien. Utgangspunktet for endringer må være sikkerhet og trygghet, og ikke et ønske om å fjerne russebussene fra trafikken. Vi håper også at lydnivået på bussene er noe departementet og Statens Veivesen vil se nærmere på.

Fremover må russetiden i større grad dreie seg om en inkluderende og hyggelig feiring av endt skolegang for trinnet som et fellesskap. Feiringen burde ha flere innslag av arrangementer for alle, og tilrettelegge for at russen har andre steder å feire enn bare på russebussene. Det er tøft å skulle bryte med normene rundt russegrupper og alt som hører til der, men hver enkelt russ må ta ansvar for å dempe presset og hindre utestengingen.

Heldigvis er de aller fleste av våre ungdommer inkluderende og omtenksomme. Politiet sier at deres opplevelse av russefeiringen er at den for det aller meste går fint for seg, og bildet av russefeiringen skal selvsagt ikke males helsvart. Selv om det er behov for forbedringer, er det russ som har flotte arrangementer og en organisering som gjør dette til noe positivt for alle. De skal vi anerkjenne og vi skal bidra til at flest mulig får en god russefeiring.

Oppmerksomhet rundt russetiden er bra, men ingen politikere må glemme at dette er russens egen feiring. Inngripende tiltak som å forby klær, og å være bastante på flytting av russetiden er ikke veien å gå. Vi heier på en sunn og inkluderende feiring fremover og ønsker god dialog med russen for å få det til.

Lise Hagen Rebbestad, fylkesråd for opplæring og kompetanse i Akershus, og Anne Kristine Linnestad, stortingsrepresentant.

Innlegget har stått på trykk i Østlandets Blad.