Vedum må avklare veien videre for den økte arbeidsgiveravgiften

Arbeiderpartiet og Senterpartiet økte arbeidsgiveravgiften med 6,4 milliarder kroner over natten. Denne rettet seg inn på alle lønninger over 750 000 som altså betyr at den med kirurgis presisjon særlig treffer de høykompetansearbeidsplassene vi kommer til å trenge flere av i fremtiden. Likevel ble avgiften innført med en begrunnelse om at den var midlertidig og situasjonsbestemt. Det minste de kan gjøre for norske bedrifter er å gi et klart svar på når økningen skal fjernes igjen.

I fjor høst ble det innført nye skatter, økte skatter og midlertidige skatter uten å ville si hva pengene skulle brukes til. Høyprisbidraget for kraftbransjen og den økte arbeidsgiveravgiften skulle være midlertidig.

Etter flere runder avklarte omsider finansministeren at høyprisbidraget skulle gjelde ut 2024. De mange bedriftene som betaler økt arbeidsgiveravgift, fordi det offentlige er selvfølgelig kompensert, aner fremdeles ikke hvor lenge staten skal dra inn de ekstra milliardene.

Statsministerens faglige argument i Stortinget i oktober for å øke arbeidsgiveravgiften på de kompetansejobbene vi trenger flere av, var at staten trengte penger. Finansministerens faglige argument i Stortinget i desember var at den var nødvendig for å finansiere de tiltakene de trengte i budsjettet sitt.
Også LO var kritiske til størrelsen, kritiske til måten den ble innført på og sa også at de ikke trodde på regjeringens begrunnelse. De var bekymret for at den ville gå utover lønnsmottakere i andre inntektsgrupper. Økningen fremstår ikke som noe annet enn en siste utvei for å betale for dyre valgløfter og slippe å prioritere over egne budsjetter.

I flere måneder har Høyre bedt Vedum om et klart svar på når den midlertidige økte arbeidsgiveravgiften skal bort. Endelig har han begynt å lette på sløret. Han sier «Den kommer vi til å fase ut. Den er situasjonsbestemt. Når vi til høsten kommuniserer med Stortinget om budsjettet, så kommer vi til å signalisere en vei for denne og.». En vei for denne og. Tygg litt på det.

I beste fall leser jeg de nye signalene fra finansministeren som at bedriftene må belage seg på å betale «litt» økt arbeidsgiveravgift også neste år.
Putins brutale krigføring i Ukraina, økonomiske ettervirkninger av korona, høye strømpriser, svak kronekurs og knallhard internasjonal konkurranse har gjort hverdagen til mange bedrifter vanskelig. På toppen av det hele har regjeringen sendt en diger skatteregning til næringslivet. Hvis næringslivet skal dra oss gjennom den grønne omstillinger så trenger de forutsigbarhet. Og ikke minst: råd til å ansette høykompetent arbeidskraft.

Jeg syns finansministeren kan avklare om den økte arbeidsgiveravgiften skal bort i statsbudsjettet til høsten, eller om planen hans er å legge en plan for hvordan han gradvis kan fortsette å tappe bedriftene for penger for å finansiere egne valgløfter.