Fire grep for å løse likestillingsparadokset

Vi har markert den internasjonale kvinnedagen 8. mars siden 1975. Samtidig har det siden den gang blitt innført en rekke politiske tiltak for å sikre et mer likestilt samfunn i Norge. Likevel har vi på flere områder en stor jobb å gjøre, selv i verdens mest likestilte land.

Av. Anette Strand, Kjersti Pettersen, Lise Ramsøy og Marte Leirvåg

Her er fire utfordringer vi mener kan løses med politiske tiltak:

1. Samfunnet mangler kvinnelige elever og studenter på de typiske mannsdominerte studieretningene. Historisk har menn valgt seg til tekniske fag, mens kvinner har valgt seg til helse- og omsorgsyrker. Over 80 prosent av de ansatte i privat sektor er kvinner, mens syv av ti ledere i privat sektor er menn. Det er fantastisk å være vitne til at flere jenter velger anleggs- og transportfag på videregående og at økningen er formidabel i Vestland. Samfunnet er helt avhengig av flere kvinnelige annleggsarbeidere, ingeniører, elektrikere, lastebilsjåfører, akkurat som vi trenger flere mannlige sykepleiere, barnehagelærere og lærere. Derfor bør vi innføre egne kvotesystemer for kvinner på de tekniske utdanningsretningene, og vi bør etablere egne realfagsprogram for jenter i Bergensskolen. Vi har åpnet opp for tilpasset undervisning for gutter. Da bør det være uproblematisk å gjøre det for jentene. Vi kan ikke fortsette med et skolesystem tilpasset en gjennomsnittselev som ikke finnes.

2. Norge trenger flere kvinnelige ledere i privat og offentlig sektor. Politisk betyr det å velge den best kvalifiserte kvinnen, enten det er ansettelse av ny sentralbanksjef, eller kommunaldirektør. Det betyr å være tydelig, og legge føringer i samarbeid med våre eksterne leverandører, og kreve arbeid og representasjon både fra kvinner og fra mennesker med flerkulturell bakgrunn hos bedriftene vi samarbeider med. I tillegg betyr det å ha en tydelig likestillingsstrategi når ledere skal rekrutteres i Bergen kommune. Per i dag er fem av syv kommunaldirektørstillinger i Bergen kommune besatt av en mann. Det kan vi politisk gjøre noe med neste gang vi skal ansette, og for all fremtid. Når det i nærstående fremtid skal ansettes ny bystyredirektør har Bergen kommune en gylden anledning til å gjøre noe med denne statistikken. Den utfordringen er med dette sendt ordfører Rune Bakervik.

3. Samfunnet trenger flere kvinner i heltidsarbeid. Kontantstøtten er på vei ut. Samtidig må vi greie å sikre valgfrihet i tjenestene og tilpasning til behov. Samfunnet i dag ser helt annerledes ut enn for femti år siden. En kjernefamilie har ulike konstellasjoner, og mange lever også alene uten en partner. Vi har behov for velferdstjenester i tråd med denne utviklingen. Vi må legge til rette for at legen på Haukeland kan levere i barnehagen før morgenvakten begynner. Og at vognoperatøren på bybanen kan hente etter at kveldsskiftet er over. Det betyr blant annet prøveordning med døgnåpne barnehager og mer fleksible åpningstider og redusert foreldrebetaling i barnehage og SFO. I tillegg må arbeidsgivere, som Bergen kommune, legge til rette for at småbarnsfasen er hektisk med behov for fleksibilitet. Å låse seg til at du skal være på kontoret mellom 0800 og 1600 er historie. Fremtidens arbeidsliv er her nå, og gjør vi det riktig kan vi sikre at flere, ikke færre, kvinner jobber heltid i årene som kommer.

4. Kommune, stat, fylke og næringsliv må sammen bruke makten til å endre samfunnet i riktig retning. Det høres enkelt ut, men har vist seg historisk å være akk så vanskelig. Som innkjøper stiller vi daglige krav når 600 milliarder kroner i offentlige innkjøp skal gjøres årlig. Vi stiller krav om pris, klimaavtrykk, forutsigbar leveranse, for å nevne noe. Det skulle bare mangle at vi også stiller krav som omhandler likestilling og mangfold. I tillegg kan vi stille krav til bedriftene vi selv eier. Der vi har eiermakt må vi også bruke den til å påvirke samfunnet i riktig retning. Listen er lang – tiltakene mange, men begynner vi i dag kan vi faktisk se reell endring innen kort tid.

Det hviler et stort ansvar på skuldrene til oss som er valgt av folket til å gjøre samfunnet og byen vår bedre. Derfor er det så viktig at vi greier å omsette vår støtte for et mer likestilt samfunn til faktisk hverdagspolitikk. Bare på denne måten oppnår vi at ikke strukturell og systematisk diskriminering videreføres til neste generasjon. Gratulerer med dagen!

Innlegget ble publisert i Bergensavisen 8. mars 2022.