Slipp jentene til!

Du blir ikke våt av en dråpe vann. Men hvis det drypper 3000 vanndråper på deg i løpet av en uke, et år, et liv – så blir du klissvåt. Slik beskriver den legendariske Tinashe Williams hverdagsrasisme.

Av: Marte Leirvåg og Eivind Hermansen, bystyrerepresentanter for Høyre og medlemmer av utvalg for barnehage, skole og idrett

Slik kan vi også beskrive manglende likestilling innen idretten. Det er et paradoks at i verdens mest likestilte land, så har vi enda ikke klart å gjøre noe med strukturell diskriminering innen idretten.

Norge blir sett på som et av verdens mest likestilte land. Og på mange områder har vi kommet langt, fordi organisasjoner og modige mennesker har gått foran og etablert strukturer og institusjoner for et mer likestilt samfunn. Ikke minst har enkeltpersoner spilt en avgjørende rolle i å bane vei for oss som har kommet etter.

Selv om deltakelse blant kvinner i organisert idrett har økt gradvis med årene, er kvinner fremdeles underrepresentert i styrende organer, som trenere, idrettsledere- og som profesjonelle utøvere. Jevnt over har jenter og kvinner i idretten i dag lavere forutsetning for å lykkes. Forholdene ligger ikke godt nok til rette.

Vi er fremdeles i en situasjon der Maren Lundby ikke skjønner hvorfor jenter ikke får hoppe i store bakker – eller hvorfor de ikke får hoppe i det hele tatt. Therese Johaug lurer på hvorfor hun bare får gå 3 mila, mens herrene får gå 5. Grace Bullen må fortelle sjokkerte menn at hun som jente faktisk driver med bryting. De tre nevnte er blant verdens beste idrettsutøvere. Alle har de møtt mangelen på likhet mellom kjønnene.

Søndag forrige uke ble de 26. olympiske vinterleker i Beijing avsluttet. Norge tok historisk mange medaljer i OL, og «den norske modellen» hylles av både norske og internasjonale medier. Men bak fasaden skjuler deg seg en trist sannhet: Blant dem som var med på gullfesten i Beijing var det bare tre norske kvinner som tok medalje individuelt – og 14. menn.

I dag, 8. mars, markerer vi den internasjonale kvinnedagen. Likestilling må stå på agendaen hele året, men denne dagen aktualiserer hvor vi må ta et spesielt ansvar. Idretten er et sted som trenger økt oppmerksomhet og flere tiltak for å sikre like muligheter for barn og unge. Derfor er det et viktig poeng for Høyre at også bystyret i Bergen tar grep der vi kan gjøre en forskjell.

Likestilling i idretten handler om alt fra betaling for spilletid, treningsfasiliteter, garderobefasiliteter, betalte trenere, taklingsforbud i hockey, kvinnelige ledere og trenere. Og selv om både idrettsforbundet og dets støttespillere, politikere med dem er enige om ambisjonen om et mer likestilt idretts-Norge, må vi gå fra å snakke om problemet, til å faktisk gjøre noe med det.

Nei, du blir ikke våt av en dråpe vann. Akkurat som du ikke ser den strukturelle diskrimineringen av å få færre garderober enn gutta, kortere treningstid eller må trene på halv isflate mens gutta får trene på hel. Men i sum utgjør det en avgjørende forskjell.

Å vedta gode intensjoner er enkelt. Å gjøre noe med strukturell diskriminering er en krevende oppgave. Det er på tide at vi som politikere våkner opp og melder oss på kampen for et mer likestilt idretts-Bergen.

Innlegget ble publisert i Bergensavisen 1. mars 2022.