Styrker sommerskoletilbudet

Høyre leverer tiltak for å ta igjen tapt undervisningstid

Regjeringen leverte i dag kraftfulle tiltak for 16,3 milliarder kroner målrettet mot koronarammede. 500 millioner kroner øremerkes nye og utvidede sommerskoletilbud.

– Rett og slett en fulltreffer, sier Eivind Nævdal-Bolstad, skolepolitisk talsperson for Høyre i Bergen.

Tetter kunnskapsetterslepet

Aktivitets- og undervisningstilbud i ferier – ofte bare kalt Sommerskole – var en var Bergen Høyres hovedsatsninger i alternativt budsjett for 2021. Nå fyller regjeringen på enda mer, som skal gå til nye tiltak for elever i grunnskolen.

– Hjemmeskole, karantenetid og andre skoleutfordringer har gjort at undervisningen i Bergen, og Norge forøvrig, det siste året har vært alt annet enn normal. Elever har kommet tilbake til pulten sin med mindre kunnskap enn da de satt der sist. Kunnskapshullene må tettes og etterslepet tas igjen, sier Nævdal-Bolstad.

Målet med regjeringens tiltakspakke er å gi flere unge en arena der de kan delta i faglige, sosiale og kulturelle aktiviteter i skolens sommerferie i 2021, der læring og lek går hånd i hånd.

• Regjeringen setter av 500 millioner kroner
  • Kommunene kan inngå samarbeid med idrettslag, kulturskoler foreninger, leirskoler osv. tilpasset sine lokale forhold.
  • Midlene skal bidra til utvikling av nye tilbud eller utvidede tilbud, men ikke finansiere eksisterende lokale tilbud. Målet er at flere skal få et tilbud.
  • Slike sommerskoletilbud trenger voksne ledere, noe som også kan bidra til sommerjobbmuligheter for mange unge vokse og studenter

– Høyre vil aldri akseptere en politikk der vi med åpne øyne ser at elevene ikke får den kunnskapen skolen er pålagt å gi dem. Det minste vi kan gjøre er å følge opp med tiltak. Det gjør vi i vårt alternative budsjett for Bergen, og regjeringen følger prisverdig opp med dagens tiltakspakke, sier Nævdal-Bolstad.