Barn og unges oppvekstsvilkår i Eidsvoll

Barn og unge i Eidsvoll fortjener de beste oppvekstsvilkår. For Høyre betyr dette å gi en god start for nyetablerte familier, samt legge mer til rette for forebygging og tidlig innsats. Høyres budsjettforslag adresserer de mange mulighetene vi har til å gi våre familier, barn og unge bedre tjenester.

Sykkeltur i Eidsvoll

God start

Familien er grunnstammen i ethvert samfunn – og som ordtaket sier; «Det trengs en hel landsby for å oppdra et barn». I dette har vi som lokalsamfunn et viktig ansvar – som vi må ta på alvor.

Dessverre er det ikke slik i Eidsvoll at alle nybakte foreldre får tilbud om barselbesøk av jordmor etter at de kommer hjem fra sykehuset. Kun 41% fikk dette i 2020. Tilsvarende ligger gjennomførte 2-årskonsultasjoner på 91.5%, og 1. klasse-konsultasjoner på 77%. Vi har helt klart et rom for forbedring.

Høyre ønsker å etablere en «God Start»-tjeneste for nyetablerte familier, og for familier som har fått et nytt barn.

Dette er et familiestøtteprogram der frivillige besøker småbarnsfamilier med minst ett barn under skolealder 2-4 timer i uken i 6 måneder. De frivillige ønskes støttet av 3 nye stillinger i fra helsestasjonene, men baserer seg også på at frivillige, likeverdige voksne med faktisk foreldererfaring, eller erfaring fra arbeid med barn, kan gi nyetablerte et pusterom i hverdagen; Gode tips og forslag til løsninger slik at den nye familien kommer godt i gang og får trygghet i den nye situasjonen.

Høyre ønsker også at helsestasjonen på Bønsmoen erstattes av en ny og moderne helsestasjon på nye Søndre Samfunn.

Forebygging

Høyre ønsker å ansette en SLT-koordinator i Eidsvoll kommune.

En SLT-koordinator kan sikre godt samvirke mellom de som jobber forebyggende blant barn og unge, som barnevernet, skolen, fritidsklubb, frivilligheten, næringslivet og andre funksjoner i Eidsvoll kommune. En SLT-koordinator er savnet av både ansatte, Politiet og frivilligheten. Fraværet av en slik stilling går til slutt utover ungdommen vår.

Høyre øker budsjettet til Familiens hus med hele 30,6 millioner kroner.

Likevel er det en del barn og unge som faller utenom, og i ytterste konsekvens ser vi foruroligende utvikling rundt konflikter, rus og kriminalitet blant de unge. For å få best mulig resultat fra barnevernsreformen, må vi investere mer på kompetanseheving i barnevernet.

Skolen er et viktig sted for barn og unge. Særlig ungdomsskolene våre opplever utfordringer. Høyre vil derfor ha økt kapasitet på logopedtjenesten, samt 3 nye stillinger til skolehelsetjenesten med særlig fokus på barn og unges psykiske helse.