Eidsvoll – årets kulturkommune innen 2028!

Lokalsamfunn det er godt å leve i, har et mangfold av kulturtilbud til hele befolkningen. Alle, både unge og gamle, har rett til et kunst- og kulturtilbud av høy kvalitet i lokalsamfunnet der de bor. For å lykkes med dette må vi både ha en ambisjon og en plan

Steinar Albrigtsen på Søndre Samfund. Antatt siste konsert, arrangert i privat regi.

Ambisjonen for kulturen i Eidsvoll bør være høy, men det er vanskelig å identifisere nøyaktig hva ambisjonen er og like vanskelig å se hvorfor. Dermed er det kanskje ikke rart at kulturlivet i Eidsvoll lever litt fra hånd til munn. Vi er heldige som har et rikt kulturliv med både amatører og profesjonelle, dette må vi ta vare på, oppmuntre og verdsette på en mye bedre måte enn det som gjøres i dag!

Høyres ambisjon

I Høyre tror vi at det å strekke seg litt er bra. Vår ambisjon er dermed ikke mindre enn at vi ønsker at Eidsvoll skal bli en turist- og kulturkommune, med mål om at Eidsvoll kåres til «Årets kulturkommune» innen 2028!

Dette sier litt om hvor viktig vi mener kultur er for folk i Eidsvoll. Det sier også litt om vår tro på andres lyst til å besøke oss for å oppleve noe.

Hvordan kommer vi dit?

Er det noe som er bevist gang på gang, så er det at vedtak uten særlig substans ikke fører fram. Uten klare ambisjoner og føringer fra politisk hold vil vi stå på stedet hvil i mange år til.

Høyre mener kultur må forankres som en integrert del av kommunens strategiske satsninger og mål, og det må utarbeides et forpliktende «Kulturmanifest» for Eidsvoll. Dette skjer i samarbeid mellom politisk ledelse, administrasjonen i kommunen, frivilligheten og kulturen. Det må etableres enighet om hva ambisjonene og målene skal være.

Scener og øvingslokaler

Vi kommer ikke unna at dans, sang, korps, teater og revyer krever lokaler av en viss størrelse og med godt tilrettelagt teknisk innhold. Vi vet også at før publikum får den gode opplevelsen har utøverne øvd mye og lenge!

I dag må danserne våre reise til Jessheim for å holde forestillingene sine, Panorama har rett og slett ikke fasiliteter til å kunne sette opp forestillinger med såpass mange aktører.

Når vi så vet at vi i Eidsvoll ikke har bygget en scene for framføring siden 1962, og når vi vet at ved å stenge Søndre Samfund så forsvant det hele 3 kulturscener i Eidsvoll, så er det for oss i Høyre kritisk å komme i gang med faktisk planlegging av et nytt og framtidsrettet kulturhus i Sørbygda og en videreutvikling av Panorama.

Kultur må også være tilgjengelig og mulig i hele Eidsvoll, derfor ønsker Høyre å videreutvikle alle skolene våre til å bli gode nærmiljø- og fritidsanlegg. På den måten får frivilligheten og kulturen rom til å gi et tilbud til folk der de bor, og samtidig sikre effektiv benyttelse av allerede eksisterende kommunal eiendom.

For å sikre at alle scener, store som små, har rekruttering, ønsker Høyre også å ivareta og utvikle Kulturskolen i Eidsvoll. Men i stedet for å sende kulturskoleelevene til ett sted, så bør vi kanskje heller sende kulturskolen ut dit hvor folk bor og i større grad ta i bruk skolene på ettermiddags- og kveldstid.