Et godt aktivitetstilbud til alle

God helse er viktig for både innbyggerne våre, men også for kommunen. For å oppnå god folkehelse må det satses mer.

På ski i Eidsvoll

Godt tilbud til de fleste

Eidsvoll har et bra tilbud innen idrett til barn og unge. Likevel ser vi at mange ikke finner sin plass i et mer «tradisjonelt» tilbud. Nye idretter dukker stadig opp, men idretten i Eidsvoll er underlagt ulike vilkår og betingelser som utfordrer drift, investeringer og forutsigbarhet.

Eidsvoll Høyre

Ski

Vi er velsigna med veldig gode muligheter for skisport i Eidsvoll og rundt oss. I vinter ser vi også at EIF inviterer til hopptrening igjen i Dalbakkene, og de andre skiklubbene er i gang med produksjon av snø og løyper på stadioner og anlegg rundt om.

I dette har skiløyper også til mosjonister og turgåere vært et stadig tilbakevendende emne de siste årene. Kommunestyret har bedt frivilligheten om å være med på løypekjøring, og de har svart godt tilbake.

Totalt har idretten og frivilligheten i Eidsvoll bedt om 500.000 for å kjøre skiløyper. For 2022 sesongen får de derimot kun 300.000. Dette mener Høyre ikke er tilstrekkelig.

Høyre fullfinansierer derfor idrettens ønske om å få skiløyper i hele Eidsvoll. I tillegg ønsker vi å heve ambisjonen utover i de neste 4 årene. Vi ønsker å se på ulike inntektsmodeller og samhandlingsløsninger lik «Hele Hurdal». Høyre gir derfor ytterlige 1 million kroner over denne sesongens bidrag for de påfølgende 3 årene.

Gode vilkår for frivilligheten

I Eidsvoll har ulike foreninger ulike betingelser. Noen klubber og foreninger har vært i drift lenge, og har kanskje egne anlegg de har skapt selv. Disse klubbene har dels utfordringer med høye driftsutgifter. Andre klubber representerer nye idretter, eller idretter som tradisjonelt ikke har hatt egne anlegg. Har klubben et anlegg så må man ofte investere, nedbetale gjeld og drifte dette. Har man ikke et anlegg så er det vanskelig å komme til et punkt hvor foreningen kan investere selv, og dermed er man prisgitt den kapasiteten andre klubber eller kommunen kan stille med.

Høyre ønsker så like forhold som mulig for de ulike klubbene og foreningene i Eidsvoll.

Høyre ønsker derfor å øke investeringsrammene til idretten med 300.000 kroner pr år i perioden, men samtidig sørge for at det etableres nærmiljøanlegg med flerbrukshall ved skolene våre. Disse anleggene skal gjøres tilgjengelige for frivilligheten utenom skoletid.

Så er det en utfordring i en innebygget skjevfordeling ved at noen klubber eier og dermed må drifte selv, mens andre får hallkapasitet i kommunens anlegg for sin aktivitet. Her vil Høyre fortsette samarbeidet med Eidsvoll Idrettsråd, og andre, for å finne en modell som gir så like forhold som mulig for de ulike klubbene.