Lys i alle offentlige bygg på kveldstid og i helger

Frivilligheten etterspør lokaler. Kommunal eiendom står til stor del ubrukt på kveldstid og i helger. Løsningen virker åpenbar!

Badet Kulturtun – før tilgjengelig, nå ikke tilgjengelig for frivilligheten

Likevel vil alle som har forsøkt å få tilgang til Badet Kulturtun, Råholt Skole, Auditoriet på Vilberg eller Råholt Ungdomsskoler kunne fortelle deg at SÅ enkelt er det ikke!

Tilrettelegging

For hvor vanskelig skal det være da, og gjøre et rom i et offentlig bygg tilgjengelig?

Vel. Det ER faktisk ganske mange hensyn å ta. Ungene som kommer på skolen mandag morgen eller dagen etter må kunne forvente at renhold er gjort. At sakene deres ikke er rota med, eller at prøven eller tilbakemeldingen deres fra lærer ikke ble gjort offentlig tilgjengelig. Elevbandet som rigga instrumenter onsdag etter lunsj bør finne igjen instrumentene sine dagen etter.

Det handler om å ha et system for booking som ikke er 100% manuelt eller basert på at du kjenner noen. Det handler om at riktig lokale prioriteres til riktig del av frivilligheten. Det handler om HMS, slik at bruk skjer trygt og i henhold til lover og regler. Det handler om at noen soner IKKE er til utlån, mens andre skal brukes mye. Det handler om enkel adkomst for de som har booka, uten at det går på tvers av sikkerhet og trygghet.

Alt dette krever tilrettelegging. Og den tilretteleggingen er det et politisk ansvar å sørge for. Status i dag er ikke i nærheten av å være tilfredsstillende.

Lyset på støtt!

Høyre ønsker å gjøre så mye som mulig av kommunens bygg og funksjoner tilgjengelig for frivilligheten. Dette vil kreve at vi bygger og drifter kommunal eiendom litt annerledes, men vi mener det vil gi vesentlig mer tilbake fra de store investeringene vi tross alt har gjort.

Høyres mål er dermed at lyset skal stå på så mye som mulig i offentlige bygg, ved at byggene er i bruk på kvelder og i helger av frivilligheten og kulturen.