Mer praktisk læring i skolen

Mange elever lærer bedre og opplever mer mestring når læringen skjer med praktisk tilnærming. Høyre ønsker mer praktisk arbeid i grunnskolen, og vi ønsker en yrkesfaglig tilnærming i ungdomsskolen.

Lærerne er enige

Blant lærere er det å snakke om en mer praktisk skole litt å slå inn åpne dører. Riktignok er dagens skole allerede preget av praktiske undervisningsmåter, men det er oftere mer fordi lærerne har sett behovet lenge enn at det har vært lagt til rette for det av skoleeier, altså kommunen og politisk ledelse.

En mer praktisk skole lar seg gjennomføre fordi lærerne ønsker seg det og vet at det vil virke. De har lenge hatt samme ambisjon, nå gjelder det for oss lokalpolitikere å følge det opp. Mer praktisk undervisning vil føre til bedre læring, fordi det hjelper elevene til lettere å se sammenheng mellom teori og nettopp det praktiske. Erfaring viser at dette ikke bare gjelder de elevene som sliter med det teoretiske, men for alle.

Mer motivasjon

Muligheten for en skole mer tilrettelagt for praktisk læring er muligheten for en mer motiverende skole. Lærere peker likevel på at et arbeid for å utvikle en mer motiverende skole ikke utelukkende må handle om å gjøre skolen mer praktisk, men også ta inn i seg arbeidet dette med å videreutvikle andre metoder som har samme mål, som for eksempel elevmedvirkning, tilpassing og variasjon i undervisningen. En skole hvor flere elever kan oppleve mestring og faktisk medvirkning

Samfunnet endres

Lærere forteller oss også at det blir stadig vanskeligere å engasjere elevene i fag, og at elevene fortere kjeder seg og sliter med å holde oppmerksomheten på undervisningen. Det har blitt vanskeligere å nå fram med teori. Dette kan være fordi samfunnet, skolen og elevene har forandret seg mye, digitaliseringen har endret hvordan vi holder oss informert, orienterer oss i samfunnet, hvordan vi innhenter kunnskap og hvordan vi kommuniserer. Dette skjer uansett hva lærer, foreldre eller andre skulle mene om det, og derfor er det viktig at vi som samfunn utstyrer lærerne med større muligheter til å tilpasse undervisningen slik at flere elever kan oppleve mestring.

Ungdomsskolen

For ungdomstrinnet ønsker vi at den praktiske læringen organiseres til en mer yrkesfaglig tilnærming. På denne måten vil ungdommen raskere kunne danne seg et bilde av hva de ønsker seg på videregående, en yrkesfaglig utdannelse eller studieforberedende. Alle vil ha nytte av mer innsikt i yrkesfagene.

Dette betyr noe for hvordan vi bygger skoler og hvilke ressurser vi gir lærerne. Høyre foreslo derfor å bygge nye Dal Ungdomsskole som en yrkesfaglig orientert ungdomsskole, for så å utvikle både Råholt og Vilberg ungdomsskoler i samme retning.