Plass til arbeidskirke på Råholt

I siste Kommunestyremøte før Jul fikk Eidsvoll Høyre og KrF gjennomslag for et felles forslag om å finne tomt til ny arbeidskirke på Råholt

Kirken er en svært viktig samfunnsaktør når det gjelder kultur, sosialt arbeid og diakoni. Den vil kunne bidra med aktiviteter og omsorgsarbeid for mennesker i alle aldre, fra alle sosiale lag og i alle livets faser, uavhengig av religiøst ståsted. Råholt har vokst mye, og skal vokse enda mer. Slik som det er nå får ikke kirkens dyktige medarbeidere utført arbeidet sitt fordi vi ikke har en funksjonell, moderne kirke. Kirken fra 1888 oppfyller ikke kravene som Kirkeloven stiller til antall sitteplasser og andre fasiliteter i et så stort sogn som Råholt. I dag sokner over 10.000 innbyggere til Råholt Kirke, et tall som forventes å øke vesentlig i tiden framover. Det er på tide å begynne planarbeidet som skal til for å sikre en god og sentral plassering av en arbeidskirke på Råholt.

Følgende forslag ble fremmet av Høyre og KrF i siste Kommunestyre før jul:

Kommunestyret ber Administrasjonen foreslå plassering og tomt til en arbeidskirke sentralt på Råholt.

VEDTATT!