Tidenes satsing på frivilligheten!

Frivilligheten er kritisk for lokalsamfunn over hele landet og for landet som helhet. Høyre i Eidsvoll mener vi må skape vesentlig bedre vilkår for frivilligheten enn i dag. Frivilligheten kan ikke virke på lovord alene. Den trenger penger og praktisk støtte.

Nina Kristengård på Skistadion

Vi har gode fritidstilbud i Eidsvoll, men potensiale vårt er faktisk mye større. Vi kan legge ytterligere bedre til rette for ferdsel i skog og mark gjennom å etablere god samhandling mellom kommune, frivillighet og grunneiere. Vi kan styrke finansieringen av frivilligheten vesentlig, og gjennom dette stimulere til å videre utvikle frivillig sektor i Eidsvoll.

Det gir mening å investere i frivilligheten

Det å investere i frivilligheten er den enkleste beslutningen vi kan ta. Vi får så fantastisk mye mer tilbake. Verdiskapingen frivilligheten står for i Eidsvoll er ihenhold til SSBs 2020 satelittregnskap for frivillig sektor på ca 400 millioner kroner. Under Korona bidro Høyre lokalt til at frivilligheten fikk ekstra midler fra kommunen, og Høyre i regjering ga store beløp til lokale sommerskoler. Disse ekstra midlene er nå til stor del borte.

Tredobling, til å begynne med!

For å sikre at Eidsvoll skal ha et bredt fritidstilbud til alle, uansett alder, ønsker Høyre i Eidsvoll å tredoble finansieringen av frivilligheten gjennom den neste perioden. Dette vil bidra til større aktivitet og flere tilbud innen frivilligheten. Som igjen fører til at enda flere, både eldre, voksne, barn og unge kan delta i en aktivitet som passer for dem. En kraftig forbedring av rammevilkårene for frivilligheten gjør at vi også må se på hvordan pengene fordeles. Her blir dialog med både kulturlivet og frivilligheten i Eidsvoll viktig for å finne riktige mekanismer.

Høyre i Eidsvoll kjenner kulturen og frivilligheten godt, og de vet også at de har en støttespiller i Høyre. En støttespiller som stiller opp også utenfor valgkampen.

Kommunikasjon

For å få enda flere til å ta i bruk dagens og framtidas aktivitetstilbud er vi nødt til å informere bedre om de ulike offentlige, private og frivillige tilbudene. Høyre vil derfor etablere digitale tjenester hvor mangfoldet av tilbud enkelt gjøres tilgjengelig. Slik kan vi også legge til rette for at kommunens tjenester, frivilligheten og næringslivet bedre kan samhandle.