«Frisk Oslofjord»

Prosjektet «Frisk Oslofjord» er et bredt samarbeid mellom forskere, næringsliv, organisasjoner og politikere for å redde miljøet i Oslofjorden og torskebestanden. Her kan du lese mer om hvordan prosjektet ble til og hvordan det videreføres

Roar Jonstang foto: Mona Grann-Meyer

«Frisk Oslofjord» er et viktig prosjekt og vi har bedt tidligere ordfører fra Høyre, Roar Jonstang om å ta oss gjennom prosjektets historie fra den spede begynnelsen

Etter 20 års forsømmelse fikk vi med Færder nasjonalpark det verktøyet – en selvstendig organisasjon – som skulle til for å sette i gang et kunnskapsbasert arbeid med avklaring av tilstanden under vann i Ytre Oslofjord og hva som kan og må gjøres for å bedre det marine miljøet og få torsken tilbake. Hverken statlige eller lokale politiske myndigheter tok tak i utfordringen da fiskebestanden år for år ble redusert for så å oppleve nær kollaps for torskebestanden.

Initiativet til Krafttak for kysttorsken ble tatt av nasjonalparkforvalter Bjørn Strandli og styreleder i nasjonalparken Roar Jonstang og fikk full tilslutning i styret i Færder nasjonalpark. I samråd med Havforskningsinstituttet, og etter hvert sammen med Ytre Hvaler nasjonalpark, kom prosjektarbeidet i gang. Gjennombruddet skjedde da Roar Jonstang tok kontakt med aktuelle statsråder. Som ordfører hadde han lett tilgang til statsrådene fiskeriminister Elisabeth Aspaker og Klima og miljøminister Vidar Helgesen. Møter med disse endte raskt med statsrådenes beslutning om å støtte prosjektet, herunder med økonomiske midler. Det var avgjørende viktig å få aksept på toppen og med deltagelse fra både fiskeri og miljø i styringsgruppen, som for øvrig bestod av representanter for nasjonalparkene, fylkeskommunene på begge sider av fjorden, det regionale viten- og undervisingssenteret Inspiria, Kongsberg Maritime i Horten samt representanter fra yrkesfiskerne og fritidsfiskerne. Bred lokal forankring ble sterkt vektlagt.

Roar Jonstang ble som styreleder i Færder nasjonalpark valgt til å lede styringsgruppen i Krafttak for kysttorsken – og for Frisk Oslofjord – og fungerte som det det frem til fremleggelse av sluttrapportene. Rapportene ble presentert og overlevert departementene på en større sluttkonferanse i Oslo, med bred deltagelse fra departementene og forskningsmiljøene. Etter initiativ fra ordførerne Are Karlsen i Horten og Jon S. Andersen i Færder, i samråd med styringsgruppen, møtte også representanter for kommunene rundt Oslofjorden på konferansen. Det er selvsagt viktig da kommunenes medvirkning er nødvendig kan være avgjørende for å lykkes med å nå målet om en frisk fjord.

Denne suksesshistorien så langt, mange beskriver prosjektarbeidet som banebrytende med sin brede deltagelse, viser at enkeltpersoners, ildsjelers engasjement kan ha stor betydning for å lykkes med å igangsette nødvendige samfunnsmessige forbedringer. Uten tidligere assisterende fylkesmann, nasjonalparkforvalter i Færder nasjonalpark og prosjektleder Bjørn Strandli hadde prosjektene ikke oppstått eller blitt fullført – med avgjørende viktig innsats fra Havforskningsinstituttet Flødevigen, NIVA og Norges Geografiske Undersøkelser.

Underveis har prosjektene spilt inn resultatene av det forskningsbaserte arbeidet til klima- og miljødepartementets arbeid med en Helhetlig plan for Oslofjorden, bestilt av Stortinget. Her fremkommer dokumenterte, nødvendige tiltak for å bedre miljøtilstanden – for også å få torsken tilbake. Nåværende klima- og miljøminister Espen Barth Eide har vist stort engasjement og tatt tak i utfordringene, ikke minst nødvendigheten av å iverksette tiltak i landbruket og kommunene for å redusere næringstilførslene som tilføres via vassdrag, elver og bekker fra hele Østlandsområdet og som bidrar til ødeleggende algevekst i fjorden.

Foto: Mona Grann-Meyer

Frisk Oslofjord med et budsjett på hele 35 millioner hadde to formål; for det første å utarbeide et økologisk maritimt grunnkart med registrering av geologi og det marine miljø i nasjonalparkene, herunder dokumentere situasjonen f eks etter årevis med omfattende bunntråling samt registrering av forlatt fiskeredskaper mm. Konsgberg Maritim i Horten har stilt store ressurser til disposisjon og gjennomført tokt med sine verdensledende undervannsrobåter, med avanserte dataregistreringer og dataoverføringer, tilgjengelig for alle. Det andre formålet, som var forutsetning for tilskuddet på 15 millioner fra DNB stiftelsen, var å benytte halvparten av beløpet til kunnskapsformidling og opplæring om tilstanden og utfordringene i det marine miljøet. Inspiria fikk med seg kommunene og fylkeskommunene, og det marine miljøet er nå tatt inn i læreplanene i både ungdomsskolen og videregående skoler på begge sider av fjorden. Dette er ment å bidra til miljøbevissthet i tidlig alder. Innholdet i rapportene er lett tilgjengelig for alle.

Frisk Oslofjord videreføres under Frisk Oslofjord II – med samme målsettinger. Dvs at også øvrige skoler rundt Oslofjorden etter hvert skal få tilbud om undervisningsopplegg tilrettelagt av Inspiria i Østfold på samme måte som i skolene i nasjonalparkkommunene til nå, herunder tokt med Inspirias eget fartøy for elevarbeid i videregående skoler.

Foto: Petter Grann-Meyer

Link til prosjektet

https://www.friskoslofjord.no https://ferdernasjonalpark.no/frisk-oslofjord/

20. september 2022 – åpent møte om «Frisk Oslofjord» på Labakken skole

Jan Helge Fosse, Tom Mello og Pål Ese

Det var bred faglig enighet på folkemøte i Færder om livet i Oslofjorden. Takk til AP og KrF for godt initiativ!

Fjerning av nitrogen på renseanleggene er kostbart men nødvendig. Avrenning fra landbruket må reduseres med bl.a. fangvekster, det må komme flere tømmestasjoner for båter og fredningsområder for fisk.

Færder Høyre støtter disse tiltakene og mye annet som er beskrevet i tiltaksplan for Oslofjorden. Her ligger det godt an til tverrpolitisk enighet og sterkt engasjement.

Tom Mello, Jan Helge Fosse, Gunstein Sundene og Pål Ese fra Høyre sammen med Unni Hansson, Frp
Bjørn Strandli og Roar Jonstang
Tom Mello