Ren og frisk Oslofjord

Spørsmål til ordfører i kommunestyret 14. februar 2024

Vi i Færder lever ikke bare ved, men i Oslofjorden. Den har gitt, og gir oss mange gleder, og mange av oss har valgt å bosette oss akkurat her på grunn av nærheten til fjorden. Men som vi vet er ikke fjorden som den en gang var. På overflaten er det kanskje like blått og fint en deilig sommerdag, men under overflaten forsvinner livet. Fisken sliter, hummeren sliter, dyr- og plantelivet sliter. Oksygennivået synker, og klimaendringene bidrar til å gjøre en trist utvikling enda tristere.

For å redde fjorden, kreves det godt samarbeid på tvers av forvaltningsnivåene og mellom det offentlige, private og ideelle. I Mars 2021 la Solberg-regjeringen frem en helhetlig tiltaksplan for Oslofjorden, en plan som legger opp til at alle gode krefter skal jobbe sammen for å nå målet om en frisk Oslofjord. Dessverre har ikke planen blitt fulgt opp med det «trøkket» den hadde fortjent. Vi trenger at det skjer mer, og vi trenger at det skjer fort, men det ser ikke ut til at sentrale myndigheter følger planen så godt som de kunne ha gjort, og dermed uteblir også handlingen nedover i systemet fordi alle er opptatt med å peke på hverandre. Vi vet og vi har fått god informasjon om at nitrogenrensing må til som et av de viktigste tiltakene. Det andre tiltaket som vil ha god effekt er avrenning fra landbruket ikke bare for oss i Færder, men i alle kommunene som har elver og vassdrag som fører til Oslofjorden.

1. Hva er utført og igangsatt for å begrense avrenning fra landbruket i Færder?
  2. Vil ordfører ta initiativet til en sak som drøfter hvilke flere tiltak vi kan igangsette i Færder for å redusere avrenningen fra landbruket?
  3. Vil ordfører ta initiativet til kontakt med flere kommuner som har elver og vassdrag som fører til Oslofjorden for et samarbeid om tiltak? Det er en fordel om saken kan vekte tiltak ut fra forventet effekt, og synliggjøre hvilke konsekvenser de ulike tiltakene vil kunne ha for driften i landbruket.

Ordfører Tom Mello svarer:

Klima- og miljøministreren sendte 15. desember 2023 brev til alle kommunene i nedbørsfeltet til Oslofjorden om kommunenes ansvar for oppfølging av tiltakene i helhetlig tiltaksplan for en ren og rik Oslofjord. I brevet oppfordrer statsråden alle kommuner i Oslofjordens nedbørsfelt til å:

•Legge opp til en politisk behandling av tiltakene i kommunen, og jobbe aktivt med å raskt gjennomføre de tiltakene i Oslofjordplanen som kommunen har ansvaret for.

• Jobbe systematisk med miljøtiltak knyttet særlig til utslipp fra kommunalt avløp og avløp i spredt bebyggelse, kantsoner langs vassdrag og tiltak som sikrer vannmiljøet gjennom god arealplanlegging.

• Starte planleggingen nå for å få på plass nitrogenfjerning fra avløpsvann og se til gode eksempler på interkommunalt samarbeid.

• Sikre en strengere praktisering av byggeforbudet i strandsonen, og jobbe med å fjerne ulovlige stengsler som hindrer allmennhetens tilgang til strandsonen. [Tom: her kan det k nskje være ulike oppfatnger om påvirkningen av vannkvaliteten i Oslofjorden]

• Etablere rutiner for å sikre viktige naturforekomster i sjø, samt få oversikt over antall inngrep som går utover marine naturtyper.  Kommunedirektør tar sikte på å legge fram en sak til politisk behandling om kommunens oppfølging av tiltakene i planen, slik statsråden anbefaler. Dette vil også omfatte kommunens muligheter til å gjennomføre tiltak for å redusere avrenningen fra landbruket i kommunen. I regi av det regionale vannområdearbeidet må alle kommuner med avrenning til Oslofjorden gjennomføre tiltak for å redusere forurensning og avrenning.  Kommunen har et svært begrenset handlingsrom til å kunne innføre tiltak som gir begrensningen for vanlig landbruksdrift. Det kan innføres lokal tilskuddsordning, men dette vil ha betydelig økonomisk kostnad for kommunen og vurderes av den grunn som lite aktuelt. Statsforvalteren kan imidlertid vedta regional forskrift med ulike tiltak, f.eks. forbud mot høstpløying i gitte områder – krav om fangvekster mv. Arbeid med slik regional forskrift pågår, trolig med ikrafttredelse 01.01.2025.

Når det gjelder spørsmålet om hva kommunen har utført og igangsatt for å begrense avrenning fra landbruket i Færder, så er det i ny kommuneplan innført bestemmelse som fastsetter bredden på vegetasjonssonen som i henhold til vannressursloven § 11 skal opprettholdes langs vassdrag. Gode vegetasjonssoner kan begrense avrenningen til vannforekomsten. For øvrig driver kommunens landbrukskontor aktiv forvaltning, kontroll og informasjon knyttet til tilskuddsmidlene i landbruket.  Kommunen har ikke mulighet til å innføre egne tiltak for å redusere avrenningen fra landbruket, med unntak av nevnte mulighet til å innføre egen tilskuddsordning finansiert med egne midler. Det er allerede et samarbeid mellom kommunene i vårt nedbørsfelt i regi av både vannområdeforvaltningen og det regionale vannområdearbeidet.  Det er 118 kommuner i nedbørsområdet som har utløp i Oslofjorden. Både avrenning fra jordbruk og avløpsvann fra hele området, når Oslofjorden.

Ordfører vil bidra til å øke oppmerksomheten og samarbeid i hele området.