Vi vil ha den hjelpen vi trenger!

Er flere sykehjemsplasser løsningen på eldrebølgen, er det en bølge eller kan vi heller si at det er konstant høyvann! Løsningen er alternative boligformer for aktive seniorer.

Elisabeth Daae foto privat

Kommunene kan spare millionbeløp ved å tilrettelegge for en helhetlig boligpolitikk for eldre. Det er konklusjonen i en ny rapport utarbeidet av Agenda Kaupang AS på vegne av SBB Samfunnsbygg AS.

Vi vet at Færder kommune og flere med oss har et økende antall innbyggere med høy alder som bor hjemme lenger, er sprekere og mer aktive. Vi vet også at vi blir færre med lavere alder og mangel på arbeidskraft er vår tids største utfordring. Denne endringen krever nytenking og nye løsninger på hvilke omsorgstilbud kommunen skal tilby for å kunne opprettholde et godt velferdstilbud til innbyggerne.

Den tradisjonelle omsorgstrappen som beskriver behov for omsorgstjenester i forskjellige faser, utfordres. Jeg mener en helhetlig boligtrapp i sammenheng med helhetlig innsats trapper fremtidsrettet. Vi må tørre å utfordre det tradisjonelle og finne løsninger sammen. Det spiller ingen rolle om de som tilbyder tjenesten er kommunen, en stiftelse eller en privat virksomhet eller et samarbeid mellom disse. Den enkelte bruker og pårørende er opptatt av om de får et tilbud, og om det tilbudet er godt.

Alternative boligformer for seniorer brenner jeg for og jeg vil fortsette å stille spørsmål til det tradisjonelle og utfordre de som kommer med uttalelser som bygger på fortiden, for vi har ingen tid å miste. Vi må handle nå og det må vi gjøre sammen. Alle gode krefter må stå sammen om denne særdeles viktige oppgaven med konstant høyvann.

En tilrettelagt bolig er en trygg bolig hvor risikoen for fall og andre skader reduseres. Bosituasjonen for seniorer (les 65 år) er avgjørende for mestring, inkludering, følelsen av å være nyttig og bidra i samfunnet sammen med andre. Så jeg mener boligsituasjonen for seniorer kan løse noen av våre felles utfordringer.

Nye beregninger viser at dersom en kommune med 15.000 innbyggere reduserer bruken av institusjonsplasser med 6 prosentpoeng for personer over 80 år, kan de kutte sine årlige utgifter med så mye som 44 millioner kroner og frigjøre 60 årsverk *. I Færder er vi rett over 28.000 innbyggere.Tilpassede boligformer vil begrense behovet for institusjonsplasser og vi ser dermed at dette er en god investering for alle parter.

En slik strategi kan betydelig avlaste presset på kommunens økonomi på mange poster, men viktigst av alt er det at dette kan bidra til å forbedre livskvaliteten for kommunens seniorer.

En bolig som er tilpasset en aktiv livsstil. En bolig som er lettstelt og som legger til rette for sosialt samvær med venner, naboer de deler interesser og aktiviteter med.

Hva med å kombinere barnehage og SFO vegg i vegg med aktive senior i et fellesskap. Livsgledebarnehage – livsglede for eldre.**

Slike bofelleskap vil jeg og Høyre være med å utvikle!

Vi må ta kloke beslutninger i dag slik at vi alle kan «glede» oss til en tilværelse som tilfredse, nyttige og glade aktive seniorer.

Bosituasjon for aktive seniorer fram mot 2040 er for Færder Høyre en svært viktig sak. Min viktigste jobb for innbyggerne i Færder vil være å fortsette å utfordre det tradisjonelle og være innovativ og modig med utvikling av nye alternative boligformer for aktive seniorer.

*kilde; beregnings modellen er utviklet av Agenda KaupangAS.

**kilde; utviklingssenteret.no

Tall hentet fra demografi avsnitt i kommuneplan handlingsdel pkt. 4