Trygghet og kvalitet i eldreomsorgen er en av mine hjertesaker!

Innen 2060 forventer SSB at vi har blitt tre ganger så mange 80-åringer og fire ganger så mange 90-åringer. Dette viser at vi har god helse og at vi får flere år med dem vi er glade i, noe vi skal være veldig takknemlige for.

Men flere eldre i kommunen vår gjør også at vi må tørre å tenke nytt om hvordan vi organiserer helse- og omsorgstjenestene våre, og ikke minst må vi sørge for at kommunen har en økonomi som sikrer et godt tjenestetilbud til våre eldre. Etter å ha bidratt i et langt liv, bør de kunne forvente såpass av oss.

Foto: Jan Broms

For å ta det siste først, jeg kommer til å poengtere til det kjedsommelige at kommunen vår befinner seg i en dyp økonomisk krise. Sparegrisen (disposisjonsfondet) er snart tom, vi kan ikke lenger forvente at staten redder oss mot slutten av året med ekstra overføringer – ikke minst bruker kommunen nå veldig mye penger på økte rentekostnader. Hvis jeg blir ordfører etter valget, skal jeg gjøre alt jeg kan for å rydde opp i økonomien. Målet er ikke å svartmale, min ærlige intensjon er å sørge for at kommunen får handlingsfrihet til å levere gode velferdstjenester – og særlig til våre eldste.

Så er det sånn at jeg tror de fleste av oss har et nært forhold til hjemmet vårt, enten vi er unge eller eldre. At mange ønsker å bo hjemme i alderdommen har jeg full forståelse for, men vi må også erkjenne at mange trenger litt hjelp på veien. Jeg tror det viktigste for oss som kommune er å sikre opplevelsen av trygghet og å forebygge ensomhet.

Skal vi få til dette, spiller hjemmetjenesten en nøkkelrolle. I tillegg til at hjemmetjenesten må ha en forsvarlig økonomi, må vi sikre et kvalitetsløft med flere faglærte og at kommunen er en attraktiv arbeidsgiver med konkurransedyktige vilkår og et godt arbeidsmiljø.

Vi kan i tillegg tenke på alternative boformer, for eksempel flere boliger med fellesarealer og servicefunksjoner på de lokalstedene der de eldre kommer fra. Jeg har også tro på å bygge generasjonsmøteplasser der de eldste møter de yngste, og ikke minst inkludere frivilligheten og pårørende. Dere gjør en fantastisk jobb allerede, og vil bare bli viktigere. Tusen takk!

Jeg tror også det er viktig med forebyggings- eller kartleggingssamtaler med de eldre, og også å ta i bruk mer velferdsteknologi.

Når det gjelder sykehjem, så er det viktig å huske på at det er nettopp det, et hjem for eldre som er syke, i all vesentlighet demente. Det vi før i tiden kalte aldershjem, det finnes ikke lenger. Øvrige eldre bor nå enten hjemme eller i omsorgsboliger. Jeg tror at det er eldre i sistnevnte gruppe som har best utbytte av å bo i nærheten av sitt vante nærmiljø. For de demente er kompetanse og et tilstrekkelig antall hender på jobb helt avgjørende.

Horten Høyre er ikke fremmed for å se på sykehjemsstrukturen. Vi har notert oss forslaget fra Venstre, og ser fordeler ved å samle både pasienter og faglig kompetanse på ett sted – i en kommune med tross alt korte avstander. Dersom vi skal samlokalisere, må vi vurdere hvilken lokasjon som er best.

Det vi vet er at vi vil trenge vesentlig flere helsearbeidere i årene fremover. La oss alle fremsnakke den fantastiske jobben disse menneskene gjør overfor ungdommen vår, slik at flere søker seg dit.

Vi vil også trenge de lokasjonene kommunen i dag har, for å yte eldreomsorg. Men om det skal være kommunen som eier bygningene, om det skal karakteriseres som sykehjem, omsorgsbolig eller bofellesskap, hvilken logo de ansatte har på uniformen – det er ikke så viktig for meg.

Jeg skal ta det lederansvaret det innebærer å få økonomien på rett kjøl, jeg vil at vi skal prioritere det viktigste – og jeg vil sørge for en stram budsjettdisiplin.

Les innlegget på Gjengangeren: Høyre | Trygghet og kvalitet i eldreomsorgen er en av mine hjertesaker! (gjengangeren.no)