Høyre vil ikke ha usikkerhet for kulturskolen og fritidstilbudet til 800 barn og unge i Kongsberg!

Derfor stemmer vi imot forslaget om å utrede en mulig sambruk av kulturskolen og Kongsberg videregående skole i den gamle kinoen.

I kommunestyremøte onsdag 9.august skal det behandles en sak hvor man skalmidlertidig stoppe utbyggingen av ny kulturskole på Fredheim for å se om mankan samlokalisere ny kulturskole sammen med Kongsberg videregående i den gamlekinoen. Dette vil Høyre stemme imot.

Leieavtalen Kongsberg kulturskole har sammen med Bergverksmuseet om Bergseminaret går ut 31.12.2021, derfor vedtok et enstemmig kommunestyre i mars at det skal bygges ny kulturskole på nye Fredheim. Tidsrammen for dette prosjektet er stramt og det er ikke rom for utsettelse i prosessen. Da kan vi risikere å stå uten kulturskole.

Vi vil ikke gamble med kulturskoletilbudet til barna våre

Nå ber styret i KKE om at man skal utsette arbeidet med ny kulturskole på Fredheim med et par måneder, den utsettelsen kan risikere at vi 31.12.2021 står uten en kulturskole. Kongsberg kulturskole har i dag 800 elever. Vi vil være med på å ikke risikere at 800 barn står uten et kulturskoletilbud. Det blir å gamble med fritidstilbudet til barn.

I 2019 gikk Kongsberg Høyre til valg på å styrke kulturskolen, dette løftet skal vi ikke bryte.

I vårt budsjettforslag høsten 2019 foreslo vi også en støtte til kulturskolen med 0,7 mnok

Fra budsjettet:

Kultur og idrett bidrar til god folkehelse, deltagelse og inkludering.Kongsberg Høyre vil legge til rette for økt deltakelse i flere fellesskap ogvil prioritere å sikre barn og unges rett til å kunne delta i minst énfritidsaktivitet etter skolen i uken. Målet er å bidra til å gi barn og unge ilavinntektsfamilier en bedre hverdag. Frivilligheten skaper lokalt engasjementog fellesskap. Høyre ønsker å legge til rette for størst mulig frivilligengasjement i idrett og kulturliv. Ventelisten ved kulturskolen er for lang.Høyre vil å ta ned ventelisten noe ved å tilføye et ekstra årsverk tilkulturskolen. Fratrukket inntektene for kulturskoleavgift dekkes dette med 0,7mill. kr.

Hilsen kommunestyregruppa til Kongsberg Høyre