Lokalvalgsprogram Kongsberg Høyre 2019- 2023

Den 24.april avholdt Kongsberg Høyre medlemsmøte hvor endelig lokalvalgsprogram ble vedtatt!

Programmet er et resultat av en omfattende lytterturne blant innbyggerne i Kongsberg. Det har vært viktig for å oss å vite hva folk er opptatt av. Alle har vist et stort engasjement og gitt oss viktig kunnskap om viktige saker for Kongsberg. Det er disse innspillene som danner grunnlaget for vår politikk. En fremtidsrettet og offensiv politikk for videre vekst i Kongsberg.

Vi har møtt representanter for idretten, næringslivet, studentmiljøet og kulturlivet. Vi har fått innspill fra representanter for ungdommen og de eldre. Kongsberg Næringsforum med alle sine medlemmer har formidlet viktige innspill for lokalt næringsliv og for byutvikling. Vår ambisjon har vært at dette skal synes i programmet- og dette mener vi at vi har fått til.

Fremtidsoptimisme, troen på nye løsninger sammen med generasjonsperspektivet vil være grunnleggende for alt vårt arbeid i Kongsberg Høyre.

Nå ser vi fram mot en spennende valgkamp og til å presentere våre forslag til løsninger for velgerne våre. Vi har et sterkt team i Kongsberg Høyre med personer med ulik bakgrunn og yrkeserfaring. Høyre er klare for å sette et tydelig preg på høsten valgkamp og har en klar ambisjon om å være i posisjon etter kommunevalget i høst.

Blant saker som kan fremheves fra programmet kan nevnes:

• I Høyre er troen på og tilliten til enkeltmennesket sentralt. Vi tror på at folk er forskjellige og trenger forskjellige løsninger. Høyre tror på skaperkraften og den enkeltes evne til løse sine egne utfordringer. Høyre ønsker valgfrihetog vi tror at folk gjør de beste valgene når de får velge selv.
  • Høyre vil være en garantist for at kommuneledelsen skal være det beste talerøret for Kongsbergs interesser også utenfor kommunen og dermed sikrer den politiske verdikjeden lokalt, regionalt og nasjonalt.
  • Høyre vil utvikle Idrettsparken slik at den kan få etablert kunstgressbaner og bane med undervarme samt øke kapasiteten i Kongsberghallen ved å finne en annen tilfredsstillende løsning for ishockey.
  • Høyre vil at skolene i Kongsberg skal være landets beste ved å prioritere tidlig innsats i grunnskolen, særlig innenfor lesing, skriving og regning. Trivselen skal økes, bl.a. ved å benytte E-sport som trivselstiltak og gi tilpasset undervisning med mulighet for forsering i fag
  • Høyre vil legge til rette for samarbeid og kompetanseutveksling mellom ledere i spesialist- og kommunehelsetjenesten. I tillegg vil Høyre styrke ivaretakelsen av de som kommer fra sykehus til kommunal omsorg, med vektlegging av de som kommer fra psykiatrien.
  • Høyre vil at vekst skal skje innenfor rammen av det Kongsberg kan håndtere og kommunale oppgaver skal løses på en effektiv, åpen og brukervennlig måte som setter det enkelte mennesket i sentrum
  • Høyre vil skape en kommune som vokser gjennom å styrke arbeidet med å skaffe nye bedrifter og arbeidsplasser til kommunen

LES hele programmet under— SE VEDLEGG