Julehilsen fra ordførerkandidaten

Før julefreden senker seg vil ordførerkandidat Mathias Bernander dele noen tanker på vei inn i valgåret.

Mathias Bernander er Kristiansand Høyres ordførerkandidat. (Foto: Høyre)

I’ll have a blue Christmas without you. I’ll be so blue just thinking about you, synger Elvis i sin legendariske julesang Blue Christmas.

I år tenker jeg sangen passer godt som bilde for julen 2022. For at Norges befolkning nå opplever en liten kjærlighetssorg og savn etter Erna er det liten tvil om. Vi suser oppover på målingene og nærmer oss Arbeiderpartiets og Jaglands legendariske 36,9 løfte. Det er nesten så vi ikke tror det.

Lokale målinger i Kristiansand viser også at vi er godt i rute. 30,7 prosent før sommeren og flertall alene sammen med FrP og KrF ga oss en flying start på valgkampen. Målingen ble tatt like etter nominasjonsmøte vårt 14. juni, og jeg er sikker på at velgerne premierte oss for en god, åpen og spennende nominasjonsprosess. En nominasjonsprosess som ga oss masse medieoppmerksomhet, mulighet til å sette dagsorden og utstrakt profilering av partiet. Jeg vil spesielt få lov til å takke Peter og Renate for at vi som parti kom styrket ut av prosessen.

Så kom høsten, og resten av laget skulle settes. Som ofte i nominasjonsprosesser ble det diskusjoner om plassering på listen, og argumentasjoner om hvilke hensyn som burde vektlegges mest. Å være nominasjonskomite for et parti med så mange gode kandidater er nesten å regne som en Urias post. For vi har rett og slett for mange kvalifiserte kandidater til de få topplasseringene. Men til syvende og sist er det et luksusproblem. For når lista nå er klar er det i hvert fall ingen tvil om hvem som går til valg med det sterkeste laget. Jeg gleder meg til en valgkamp der vi skal få vist frem bredden, kvalitetene og energien i Høyre-laget.

Årets budsjettdebatt i Kristiansand ble et synlig bevis på hvorfor vi trenger et sterkt, stødig og tydelig borgerlig flertall ledet av Høyre. Jeg vil berømme sittende bystyregruppe for å holde roen, sakligheten og ansvarligheten i et umulig politisk landskap. For alle som fulgte budsjettdebatten er det ingen tvil om hvilket parti som har den beste gruppen i bystyret.

I oppkjøringen til budsjettdebatten ble igjen Kunstsiloen fokus. Høyre står stødig og er klar for å jobbe for at både Kristiansand, Agder og staten trapper opp sine bidrag i tråd med avtalen. Det finnes egentlig ikke noe alternativ, og det burde snart motstanderne også forstå. Vi kan ikke løpe fra regningen rett før åpningen. Det er kun ett ord for det. Uansvarlig.

Det store flertall av velgerne ser dette, og derfor ble vi også klart største parti med 27,5 prosent Fædrelandsvennens måling som ble tatt opp i perioden rundt budsjettdebatten. Vi er dobbelt så store som Arbeiderpartiet og har like mange mandater som hele venstresiden til sammen. Det er oppsiktsvekkende og unikt i nasjonal sammenheng med et så tydelig ikke-sosialistisk flertall.

Men det var også en måling med mange småpartier, og utrolig nok ville et valgresultat i tråd med denne målingen gitt oss flere partier enn det vi har i bystyret i dag. Det viser at vi har en stor jobb å gjøre med å overbevise velgerne om at veien til trygg styring av kommunen er gjennom Høyre. Potensialet vårt er betydelig større enn denne målingen.

Målingen må nok sees i lys av budsjettdebatten som igjen ble preget av gamle stridssaker. Vi er ikke tjent med at valgkampen skal handle om det. Jeg har derfor en oppfordring til alle i partiet inn mot det nye året: La 2023 bli et år der vi igjen setter den politiske agendaen. Der vi fokuserer på de viktigste sakene, det som innbyggerne våre er opptatt av i sin egen hverdag.

For etter fire år med politisk kaos og stillstand trenger vi trygg, stabil styring. Vi vil mer for Kristiansand. Vi vil gjøre Kristiansand til Norges mest attraktive kommune. Det skal vi vise velgerne, og vi skal gi de gode grunner til å stemme Høyre i Kristiansand.

Derfor har vi allerede nå pekt ut noen høydepunkter og valgkampbudskap som vi sammen må kommunisere og gjenta. Jeg håper dere tar dere tid til å lese de her, og formidler de til venner og kjente rundt lunsjbordet i tiden fremover. Gode budskap må repeteres. Igjen og igjen.

Men først. Nå må vi ha en god og avslappende julefeiring med familie og venner. Det er dere alle vel unt. Tusen takk for innsatsen i 2022.

Jeg håper dere får ladet batteriene godt. For når vi går over i 2023 går også startskuddet for den lange valgkampen som skal ende med borgerlig flertall og Høyre-ordfører.

Vi skal farge Kristiansand blått! Have a blue, blue, blue, blue Christmas!