Enighet om skysstasjonen
Etter lange forhandlinger er alle parter enige om den nye skysstasjonen i Lillehammer. Dette blir et løft både for kollektivreisende og for byen vår!

Hans Martin Asskildt, fungerende avdelingsdirektør i Statens vegvesen
Hans Olav Sundfør, ordfører i Lillehammer
Sigurd Tremoen, assisterende statsforvalter hos Statsforvalteren i Innlandet og leder av meklingen
Foto: Silja Lena Løken/Statens vegvesen
Hvordan skal vi egentlig skape levende bysentrum i fremtiden? Et viktig svar er gode kollektivknutepunkt som binder sammen mennesker og tjenester. Den nye skysstasjonen blir nettopp dette – med attraktive næringslokaler, moderne kollektivterminal og ikke minst bilfrie gangakser som knytter stasjonsområdet sammen med resten av sentrum.
Lillehammer kommune, Statsforvalteren i Innlandet og Statens vegvesen er nå enige om at det nye planforslaget vil ivareta alle nødvendige funksjoner. Innsigelsene fra statsforvalteren og vegvesenet er imøtekommet, og partene er enige om at det nå blir enklere å orientere seg og bruke knutepunktet enn i det opprinnelige planforslaget.
– Det nye forslaget oppfyller alle målsettinger for området, sier ordfører Hans Olav Sundfør. Vi får en god og framtidsrettet kollektivterminal med stor kapasitet. Vi får attraktive næringslokaler og gode byrom, og vi får bilfrie gangakser mellom stasjonsområdet og resten av sentrum. Vi har nå et forslag som både kommunen, fylkeskommunen, staten og utbygger stiller seg bak, understreker ordføreren.
– Det har vært en krevende, men konstruktiv prosess og partene er nå fornøyde med å ha kommet fram til en enighet. Den nye løsningen vil dekke alle nødvendige funksjoner for et kollektivknutepunkt hvor alt er samlet innenfor et oversiktlig område, sier Hans Martin Asskildt, fungerende
avdelingsdirektør i Statens vegvesen.
– En sterk skysstasjon styrker sentrum, og et sterkt sentrum styrker skysstasjonen. Nå får man på plass en løsning som ivaretar begge deler, sier Sigurd Tremoen hos statsforvalteren.
Større areal med bedre kapasitet
De viktigste endringene fra det opprinnelige planforslaget:
- Alle bussfunksjoner er samlet på skysstasjonen. Den søndre delen vil ivareta buss for tog, venteareal for busser og droppsone for reisende.
- Bedre plass for manøvrering av bussene på terminalområdet og snuplasser. Snuplassene er blitt større og bussene får sine faste plasser på stasjonen med bedre oversikt, større fleksibilitet og flere kryssingsmuligheter.
- Tryggere for syklister og gående. Flere og kortere kryssingspunkter på terminalområdet vil gjøre det tryggere for gående. Jernbanegata blir enveiskjørt med sykkelvei og holdeplass for taxi.