Miljøgate uten brustein!

Nå er brusteinene ved gangfeltene i miljøgata borte — og Melhusvegen har fått ny asfalt. To gode nyheter for både miljø og framkommelighet i Melhus sentrum!

Brusteinene som var lagt ved gangfeltene i miljøgata hadde vridd seg, og førte til mye støy og høye «smell» når biler og busser kjørte over gangfeltene. For både beboere i sentrum, andre som oppholder i sentrum og de som kjører langs miljøgata blir det nå bedre miljø og framkommelighet.

— Brusteinen som har vært langs fartsdumpene i Melhusvegen (miljøgata) har skapt mye støy og ødela biler på de mest sprukne fartsdumpene. Derfor er vi svært fornøyde med at brusteinen nå er fjernet! sier varaordfører Stine Estenstad (H).

Fortsatt tilrettelagt for alle grupper

— Det har vist seg at asfalt og brustein er en uheldig kombinasjon, og Statens vegvesen har gått bort dette. Brustein er ikke bare tøft for bilene, men forårsaker også bråk for beboerne. På sikt vil det også bli enklere vedlikehold av miljøgata når det ikke er brustein der, sier Mikal Kvaal, leder for komité for teknikk og miljø (H).

Samtidig vil det fortsatt være fartsdempende tiltak i miljøgata, og god tilrettelegging for gående. Gata er fortsatt universelt utformet og dermed tilpasset alle grupper. Det er en misforståelse at brusteinene må være der av hensyn til blinde og synshemmede. For disse skal det være punktmarkering før og etter gangfeltet.

Historien om brusteinen

Melhus Høyre har jobbet hardt for å få til ei miljøgate uten brustein — bare se på disse eksemplene:

Bli med!

Melhus Høyre vil gjøre din hverdag bedre. Derfor jobber vi for å få til både små og store ting i Melhus. Blir du med på arbeidet for å forenkle, fornye og forbedre Melhus? Bli medlem i dag!