Slik brukes Melhus kommunes overskudd fra 2017

Orden i økonomien, bedre velferd og investeringer for framtida. Det er prioriteringene når Melhus kommunes overskudd fra 2017 skal brukes.

Høyre vil at Melhus skal være en god kommune å bo, leve og arbeide i. Da må vi prioritere rett. Kommunens viktigste oppgave er å gi gode velferdstjenester til innbyggerne i Melhus. Derfor prioriterer vi å holde orden i økonomien, samtidig som vi forbedrer velferden og gjør viktige investeringer for framtida. Slik skaper vi et trygt, varmt og grønt lokalsamfunn, med en moderne og digital kommune.

Enig? Bli med i Melhus Høyre i dag!

Melhus kommune hadde for 2017 et regnskapsoverskudd i driftsregnskapet på omtrent 24,5 millioner kroner. Dette ble fordelt på mange viktige poster i kommunestyrets møte 15. mai 2018. Vedtakene som ble gjort er i tråd med den politikk som Høyre, Arbeiderpartiet og Kristelig Folkeparti har ført i hele denne kommunestyreperioden. Høyre, Ap og KrF står sammen for et bedre Melhus, og vil fortsette med det også framover.

En god oppvekst varer livet ut

Melhus skal være en av de beste kommunene å bo i, både for barn og foreldre. Med trygge oppvekstvilkår hvor kompetanse møter engasjement. Derfor har vi allerede sikret framdrift i arbeidet med ny Gimse skole, og nå prioriterer vi 1 million kr til kompetanseheving for lærere. Enda bedre lærere kombinert med sterkere tidlig innsats vil bidra til et elevene lærer mer og får mulighet til å strekke seg etter sine drømmer og ambisjoner. Når vi samtidig prioritierer midler til nye lekeapparater på Høyeggen skole og — etter forslag fra Melhuslista — Eid skole, legger vi til rette for en variert skolehverdag, med mulighet for læring gjennom lek.

Melhus skal være et varmt lokalsamfunn også for de barna som opplever å ha blitt sviktet, og for familier som gjennomgår en vanskelig periode. Berørte familier og deres nettverk skal oppleve en løsningsorientert og omsorgsfull kontakt med det offentlige. Med midler til en løsning for digitalt/mobilt barnevern får ansatte i barnevernstjenesten et verktøy som er skreddersydd for de spesifikke behov som dette arbeidet krever. Løsningen sikrer både sensitive opplysninger, sørger for korrekt og rask tilgang og utfylling av aktuelle dokumenter, og frigir verdifull tid til selve hjemmebesøkene.

Også skolen blir nå mer digital. Ved å sette av penger til nye PC-er vil alle elever på ungdomstrinnet i Melhus ha hver sin PC ved skolestart i august 2018, og muliggjør en mer fleksibel og variert undervisning i ungdomsskolen.

Flere boliger i Melhus

Det er gledelig at mange ønsker å flytte til kommunen vår, og da må vi sikre at det er tilgjengelige boliger i Melhus. Høyre er opptatt av vekst og utvikling i hele kommunen. Derfor prioriteres det nå 7 millioner kr til å forskuttere gang— og sykkelveg fra Losenkrysset til Hermanstad (langs Bennavegen fra Loåsvegen til Lebergsveien). Dette vil gjøre det mulig å bygge ut et større boligfelt i et område av kommunen det ligger godt til rette for det. Melhus trenger flere boliger — for Høyre er det viktig å levere det.

Bedre velferd og kvalitet i omsorgen

Innbyggerne i Melhus skal vite at i møte med kommunens omsorgstilbud skal man oppleve fagfolk med god kompetanse og motivasjon. Man skal få et tilbud tilpasset den situasjonen man er i, enten den er varig eller midlertidig.

Derfor har Høyre lenget arbeidet for at vi skal ta i bruk velferdsteknologi i Melhus, for kunne å gi brukere en bedre og mer tilpasset oppfølging. Nå prioriteres det ytterligere midler til dette, med over 1,2 millioner til innkjøp av ny velferdsteknologplattform som vil gjøre at kommunene kan ta i bruk oppdatert teknologi innen ulike tjenester som en del av en helhetlig løsning. Det settes også av en halv million til å forsøke løsningen MinMemoria, som er et digitalt omsorgsverktøy for kartlegging av livshistorie og som vil kunne gi bedre kvalitet og en mer individuell omsorg for den enkelte bruker.

Det videreføres et kompetanse- og videreutdanningsløft for ansatte i helse- og omsorgssektoren, som vil gi enda bedre kvalitet i omsorgen og sikre de ansatte trygghet om egen kompetanse. Det settes av 1,5 millioner kr til kompetansehevende tiltak innen helse- og velferd.

Hverdagsrehabilitering vil kunne gi flere mulighet til å leve gode liv lenge lengre. Det settes derfor også av midler til å kjøpe inn trenings- og rehabiliteringsutstyr ved korttidsavdelingen på Buen.

En moderne kommune

Høyre er opptatt av at Melhus skal være en moderne og digital kommune, som er lett tilgjengelig for innbyggere og næringsliv. Da må vi gjøre investeringer for framtida i nytt og moderne utstyr for kommunen, samtidig som større deler av kommunen kobles på raskt internett.

Det settes av midler til investering i ny digital samhandlingsplattform, som er nødvendig for å kunne levere tjenester på en god og effektiv måte og som gjør det mulig for ansatte i kommunen å samarbeide tettere og bedre. Det er også et ledd i å gjøre kommunen mer digital og lettere tilgjengelig for innbyggere og næringsliv, og slik bidra til å forenkle, fornye og forbedre Melhus kommune.

Ved å sette av midler til å ta i bruk digital post også innenfor saksbehandlingen innen helse og velferd, vil Melhus kommune kunne tilby ytterligere nye og bedre tjenester som er enkle å bruke, effektive, og pålitelige.

Det settes også av midler til legging av trekkerør for fiber ved graving, for å gjøre det rimeligere og mer effektivt å bygge ut fibernett til flere deler av kommunen. Utbygging av fiber til Gåsbakken bevilges også 2 millioner kr, som del av et spleiselag mellom utbygger, Trøndelag fylkeskommune og Melhus kommune.

Orden i økonomien

For å sikre at vi kan holde orden i økonomien i Melhus kommune også i tiden framover, setter vi av 2,2 millioner kr til disposisjonsfondet som kan benyttes til behov som oppstår. Vi sikrer også at kommunens fond og langsiktige finansinvesteringer forvaltes på en tilfredsstillende måte. Framover må vi prioritere riktig, og fortsette å ruste kommunen for framtida slik at vi fortsatt har en sterk økonomi for å kunne gi gode velferdstjenester.

Enig i at orden i økonomien, bedre velferd og investeringer for framtida er bra? Bli med i Melhus Høyre!

Kommunestyrets vedtak

Her er alle vedtakene som ble gjort i fordelingen av overskuddet på kr 24 424 583,36:

• Avsetning av til kommunens inflasjonsjusteringsfond for å dekke opp kravet til inflasjonsjustering av grunnkapitalen knyttet til kommunens langsiktige forvaltning av finansielle aktiva. Følger av krav i kommunens finansreglement, kr 1 332 891
  • Avsetning til kommunens bufferfond knyttet til langsiktig forvaltning, følger av krav i kommunens finansreglement, kr 1 800 000
  • Avsetning til disposisjonsfond øremerket finan siering av forskuttering av gang og sykkelvei mellom Losen krysset og Hermanstad, kr 7 000 000
  • Avsetning til disposisjonsfond øremerket kompetansemidler grunnskole, kr 1 000 000
  • Avsetning til disposisjonsfond øremerket kompetansemidler helse og velferd, kr 1 500 000
  • Avsetning til disposisjonsfond øremerket implementering av digital samhandlingsplattform, kr 1 450 000
  • Avsetning til disposisjonsfond øremerket, Bredbånd og legging av trekkerør i «alle» grøfter som graves (kommunal og kommunal regi), kr 1 000 000
  • Avsetning til disposisjonsfond øremerket GDPR og informasjonssikkerhet, kr 645 000
  • Avsetning til disposisjonsfond øremerket velferdsteknologiplattform, kr 1 210 000
  • Avsetning til disposisjonsfond øremerket ny rekrutteringsløsning, kr 75 000