– Ta vare på lokalkunnskapen

Heimevernet er en grunnleggende del av Norges forsvarsevne og beredskap. Høyre må som landets fremste forsvarsparti ta signalene fra sitt eget landsmøte på alvor, mener Smøla Høyres Vetle Wang Soleim.

SE VETLE WANG SOLEIM På HøYRE-TV: http://bit.ly/1SX1ndA

Under sin tale til Høyres landsmøte lørdag, benyttet Smøla Høyres Vetle Wang Soleim anledningen til å takke forsvarsminister Ine Eriksen Søreide for at hun åpner for en forsvarsdebatt som er mer informativ og åpen enn noen gang tidligere.

Men en åpen debatt om vårt militærvesen forplikter i landets fremste forsvarsparti:

– De signalene som halve landsmøtet sendte ut i går, er signaler regjeringen må ta på alvor, sa Soleim og siktet til fredagens resolusjonsdebatt om Forsvaret.

Det er spesielt signalene om nedleggelse av heimevernsdistriktet i Møre og Fjordane, HV-11, som bekymrer Soleim og resten av Møre og Romsdal Høyre.

– Vi er ikke imot enhver endring i Forsvaret, for vi forstår også at endringer er nødvendige, men for fire prosent av Forsvarets totale budsjett, får man utrolig mye igjen gjennom Heimevernet, var Vetle Wang Soleims budskap til landsmøtet.

– Dette er menn og kvinner som er klare til å møte opp med sin lokalkunnskap, kompetanse og soldatferdigheter på kort varsel, både i krise og krig, under naturkatastrofer og i ekstremvær. Med våre olje- og gassinstallasjoner, fire flyplasser og et langstrakt fylke med ferger, fjorder og fjell, er det helt avgjørende at heimevernsberedskapen opprettholdes, fastslo Soleim.