Fylkespolitiker advarer: Bare flau bris i Innlandet mot hva som kommer i Møre og Romsdal
Fylkespolitiker Leif Ersnes fra Kristiansund mener stormen om skolenedleggelser i Innlandet blir bare en flau bris i forhold til hva som kommer i Møre og Romsdal i november.
Fylkespolitiker Leif Ersnes (H) fra Kristiansund mener stormen om skolenedleggelser i Innlandet blir bare en flau bris i forhold til hva som kommer i Møre og Romsdal i november.
– Innlandet har Skibladner, men vi har også en haug med ferger som skal driftes i tillegg til de videregående skolene. Jeg er bekymret for Tingvoll videregående skole. Kanskje kommer det også drastiske forslag som omhandler de videregående skolene i Surnadal og Sunndal, der vi risikerer å beholde bare en av dem, advarer Ersnes.
– Fylkeskommunens økonomi er nærmere folket enn vi til daglig tror. Fergefrekvens, busspriser, tannhelse, rassikring og kultur – ja til og med Sundbåten er avhengig av fylkeskommunal støtte. Nå er alt i spill, konstaterer han.
Underfinansiert
Fylkeskommunedirektøren har varslet at det ikke er mulig å komme utenom kutt i samferdsel og skole, som utgjør over 80 prosent av driften. Ifølge fylkesadministrasjonen er fergene underfinansiert av staten med 230 millioner kroner årlig.
– For å ta en illustrasjon: Hvis det kommer et forslag om å legge fergedriften ned på det nivået som finansieres over statsbudsjettet, så betyr det kutt av 19 daglige avganger på strekningen Edøya – Sandvika. Da snakker vi om dramatiske endringer i rutetilbudet, sier Ersnes.
Han mener Innlandet har gjort et fornuftig grep med utgangspunkt i at det blir betydelig færre elever i fylket de nærmeste årene.
– De har for lite elever til å fylle skolene. Men vi har både for lite elever og for lite penger. Allerede i dag står det 900 tomme pulter på de videregående skolene, og det er ventet et fall i elevtallet på opptil 17 prosent. Jeg ber derfor folk på Nordmøre være forberedt på at det kan komme dramatiske forslag når økonomiplanen legges fram 1. november, sier fylkestingspolitikeren.
Tar selvkritikk
Han tar en viss selvkritikk på hovedårsaken. Fylkestinget har brukt for mye penger, og det har lånt for mye penger. Gjelden en nå over 10 milliarder kroner.
– Høyre må være ærlige på at vi har vært med på denne ferden, sammen med det store flertallet. Det er belastende å stemme mot gode og viktige prosjekter som Nordøyvegen, nå må vi også ta belastningen med å betale regningen. De 78 millionene fylket nettopp fikk fra Havbruksfondet dekker bare fylkets rentekostnader i to måneder, illustrerer Ersnes.
Rentekostnadene er ventet å øke fra 330 millioner i 2020 til 836 millioner i 2027. Ernes understreker samtidig at det ikke er Nordøyvegen alene som er årsaken til at fylket har havnet i gjeldsfellen.
– Nei, for renten på de lånene er bundet på et veldig lavt nivå, men det slår selvsagt ut i gjeldsgraden vår, som er langt over KS sin anbefaling.
Ingen redning
Han er spent på om fylkestinget denne gangen innser alvoret i situasjonen.
– Vi er i flere år blitt vante med å redde Tingvoll videregående skole, men nå er fylket i en helt annen og mye mer dramatisk situasjon. Staten kommer heller ikke og redder oss, for det er vårt eget ansvar at vi har brukt for mye penger. Vi har kjørt for fort i lang tid på tross av faglige råd, konstaterer Ernes.
Han har i leserbrev uttrykt en viss frustrasjon over samarbeidspartner Frp, som konsekvent har avvist å være med på selv mindre økninger i fergeprisene.
– Til nå har vi stort sett blitt alene om å stemme for fylkeskommunedirektørens forslag om ansvarlige kutt. På desember-tinget er det faktisk alvor. Eller skal vi være den første fylkeskommunen i Norge som meldes inn i Robek? Det er alternativet, mener Ersnes.