Vi besøkte datalagringssenteret TrollHousing på Eide

Møre og Romsdal Høyres førstekandidat Helge Orten og tredjekandidat Vetle Wang Soleim besøkte fredag TrollHousing i Eide Kommune. TrollHousing driver med datalagringssentre:http://www.trollhousing.no

Møre og Romsdal Høyres førstekandidat Helge Orten og Tredjekandidat Vetle Wang Soleim besøkte fredag TrollHousing i Eide Kommune. TrollHousing driver med datalagringssentre: http://www.trollhousing.no

Dette gjorde de som en av flere stopp når de syklet nye Hustadvika kommune på langs.

• Datalagringssentre er en ekstremt raskt voksende næring over hele verden. Det blir mer og mer som skal lagres digitalt, og denne lagringen må skje et sted. Vi er for det som skaper gode nye arbeidsplasser, så derfor er det viktig at Norge er et attraktivt land for selskapene å legge sine sentre til, sier Helge Orten.

TrollHousing sier at det skal bygges rundt 200 slike datasentre bare i Europa de neste årene. Dette representer mange hundre milliarder i investeringer og tusenvis av arbeidsplasser.

• Norge er et perfekt å sted å legge datasentre til. Vår næring krever mye kraft, og vi kan med vår rene vannkraft gjøre dette langt mer miljøvennlig enn våre naboland i Europa som har et større innslag kull og andre ikke-fornybare energikilder, sier Lars Naas som er daglig leder i TrollHousing.
  • Datasenter industrien står i dag for 3% av verdens CO2 utslipp pga kullkraften som driver dem, legger han til.

Naas forteller at med ny regjering kom det også mindre el-avgift som gjorde Norge til en langt mer ettertraktet plassering for slike datasentre blant de store aktørene som Apple, Google og Facebook.

• For 4 år siden gikk Norge dessverre glipp av en etablering av et datasenter til en verdi av 6 milliarder. Den aktuelle kunden mente Norge som lokasjon var perfekt for alle tekniske formål, men når det kom til skatt falt vi ut av konkurransen. Dette fordi el-avgiften på den tiden lå på 15 øre per kilowattime. Etter regjeringsskiftet ble den senket den til 0,48 øre per kwh, slik som den er for denne industrien i våre naboland sier gründeren.

Tredjekandidat Vetle Wang Soleim mener dette viser hvor viktig det var for norsk næringsliv at Høyre i regjering kunne bidra til å sette ned skatter og avgifter.

• Etter det jeg har hørt i dag er det tydelig at rødgrønn politikk gjorde at vi gikk glipp av mange arbeidsplasser her i distriktet. Slike som Lars her konkurrerer i et internasjonalt marked, og da kan ikke våre betingelser være mye dårligere enn de vi konkurrerer med, sier Soleim.
  • Jeg veldig glad for å høre at politikken vår fungerer for næringslivet og nye satsinger, istemmer Orten.

Eiendomsskatten er det som nå opptar Naas og TrollHousing.

. Ja den kommunale eiendomsskatten er en stor ulempe når vi skal konkurrere med våre naboland. Kunden Norge gikk glipp av tidligere etablerte seg i Danmark istedenfor og nå bygger de enda et datasenter der til nye 6 milliarder. Der får de Norsk vannkraft via sjøkabel som er betalt av nordmenn over nettleien og strømmen selges ut av landet uten elavgift, men nå som Eide også får eiendomsskatt vil vi kunne få en ny ulempe, sier Naas.

• Det er viktig at politikerne nå legger til rette for at vi får denne industrien til Norge og med det skaper tusenvis av nye arbeidsplasser og samtidig sparer verden for store CO2 utslipp, avslutter Helge Orten.

Møre og Romsdal Høyre