Bruker pengene på skole, kollektivtrafikk og veg

Pengebruken på buss, båt og ferje i Nordland øker kraftig de kommende årene. Fylkesrådet skal bruke 178 millioner kroner mer i år enn i fjor, og pengene går til kollektiv, veg og utdanning. Andre deler av fylkeskommunen må belage seg på kutt for å få budsjettene til å gå rundt. 

Fylkesrådet i Nordland, Arne Ivar Mikalsen, Joakim Sennesvik, Marianne Dobak Kvensjø, Bjørn Larsen, Lise Henriette Rånes, Svein Øien Eggesvik, Aina Nilsen har presentert sitt forslag til budsjett for 2025 og økonomiplan 2025-2028. Fotograf: Thor-Wiggo Skille

– Vi ser i andre fylker og kommuner over hele landet at skoler blir lagt ned, og det skjer store ferjekutt. I Nordland legger vi ikke ned noen skoler, tvert imot bygger vi nye skolebygg og oppgraderer andre skoler. Vi har snart de meste moderne videregående skolene i hele Norge, sier fylkesråd for finans og organisasjon, Aina Nilsen.  

Fylkesveg, utdanning og kollektiv 

– Det er ingen tvil om at vi har en klar retning i politikken vår. 85 % av budsjettet vårt på 8,7 milliarder kroner blir brukt på skole, fylkesveg, kollektivtrafikk og eiendom. Vi skal fortsette å kutte i utgifter til administrasjon og politisk styring av fylkeskommunen, slik at enda mer av pengene går til tjenester til innbyggerne i Nordland, konstaterer Nilsen. Samtidig peker hun på den enorme kostnadsveksten på samferdsel. Siden 2021 har kostnadene vokst med over 400 millioner kroner bare på båt, ferje og buss. Og den galoppen ser ut til å fortsette i de 4 neste årene.   

– Vi frykter en økning på opp mot 900 millioner kroner mellom 2021 og 2028, og de utgiftene får vi ikke fullt ut kompensert for, sier Nilsen. 

Må kuttes i drift 

Den enorme kostnads- og prisveksten ser fylkeskommunen også på områder som drift og utbygging av fylkesveg og eiendom. Så selv om inntektene går sakte, men sikkert oppover, springer utgiftene rimelig raskt fra, ifølge Nilsen. 

– Med den verdenssituasjonen som er, er prisveksten enorm. På enkelte områder over 30 prosent. Selv om skoler skjermes, og vi aldri før har brukt like mye penger på kollektivtrafikk, så holder det ikke å bare kutte i administrasjon. Vi har derfor dessverre måttet kutte i noen hurtigbåttilbud. Vi forstår veldig godt at det smerter, både for reisende, ansatte og selskap, men vi ser ingen andre utveger, sier fylkesråden. Enkelte kommuner og fylkeskommuner bruker av fondene sine for å dekke kostnader for drift. Det er ikke en retning fylkeskommunen ønsker å gå i, ifølge Nilsen.  

– Nei, å bruke mye fra fond for å få det til å gå rundt i det daglige er ikke bærekraftig økonomi. Da går vi på en smell om få år, og det går ikke 

Samfunnsutvikler 

Midt i en utfordrende økonomi er Nilsen og resten av fylkesrådet opptatt av å bidra som samfunnsutvikler over hele Nordland. Ved siden av utdanning, fylkesveg og kollektiv er det dette fylkesrådet vil bruke penger på i hele fylket.  
– Når vi gir penger til verdensarvsenteret på Vega, til Hamsunsenteret, til stadion for Glimt og til samfunnsutviklingsmidler som er mulig å søke på, så tar vi rollen vår som samfunnsutvikler på alvor. Det som ikke er statlige oppgaver må vi i fylkeskommunen ta ansvar for i samarbeid med kommunene. Vi har en rekke større og mindre tiltak i budsjettet som skal komme hele Nordland til gode, selv om pengene går til formål som er plassert lokalt. Målet vårt er at hele Nordland skal være preget av optimisme, vekst og bolyst, avslutter Nilsen.

Fylkesrådets forslag til budsjett skal endelig behandles i fylkestinget i desember. 

Hele budsjettet for 2025 og økonomiplanen for 2025-2028 finner du her: