Høyre – på lag med studentene!

Daniel Aasberg skriver om Høyres studentpolitikk, og ønsker de som skal studere i Narvik velkommen.

Nå begynner et nytt semester med forelesninger, seminarer, kollokviegrupper og mange timer på lesesalen for alle medstudenter i Narvik. Noen er allerede godt i gang med studiet som ingeniør, teknolog, økonom eller sykepleier, men for noen er det aller første møte med høyere utdanning. Til dere vil jeg spesielt si velkommen! Jeg håper dere trives i fantastiske Narvik.

Vi som er studenter vet at det kreves mye hardt arbeid for å gjennomføre studiene. Mange synes også overgangen fra videregående til universitet eller høgskole er stor. Det er en milepæl i manges liv. En god utdanning er viktig for oss, men det er også viktig for samfunnet. Samtidig som utdanning er viktig for å gi muligheten til å skaffe drømmejobben, er det også viktig for å finne nye og bedre løsninger på oppgavene vi som samfunn skal løse.

De siste fire årene har Høyre i regjering satset massivt på kvalitet i høyere utdanning. Det vil vi fortsette med de neste fire årene også. Det gjør vi fordi det betyr noe for oss som studerer at vi møter engasjerte forelesere som skaper dialog, motivererog legger til rette for gode faglige diskusjoner. God formidling er det fremste oppdraget til høyere utdanning. Kunnskap skal ikke bare serveres, konsumeres eller dyttes inn ørene på oss studenter. Ordentlig kunnskap og læring oppstår og utvikles i fellesskap. Politikerne kan ikke vedta høyere kvalitet, men vi kan lage rammene for det.

Som studenter vet vi at det ikke bare er det som skjer i forelesningssalen som er avgjørende for om vi trives. Det er vanskelig å konsentrere seg om studiene hvis man hele tiden grubler over hvordan økonomien skal gå rundt. Derforbetyr det noe hva vi har i pengeboka. Sammen med KrF og Venstre har regjeringa hvert år økt studiestøtten utover prisvekst. Det høres teknisk ut, men det betyr at vi som studenter har fått økt kjøpekraft hvert år siden 2013 – vi får råd til mer. I tillegg faser vi nå inn elleve måneders studiestøtte. Den første økningen ble allerede utbetalt i juni. Disse økningene gir oss studenter mer å rutte med. Vi kankanskje unne oss noe annet enn knekkebrød og nudler, jobbe litt mindre eller kanskje ta et par etterlengta turer hjem. Regjeringa har også gjort det billigere for oss å bo.Hvert år gis det penger til å bygge over 2 000 nye studentboliger. Det er ikke bare god studentpolitikk, det er også god velferdspolitikk.

Som student er det lett å drukne i oppgaver, forelesninger og bøker. Det er viktig å huske at studietiden er mer enn hva som skjer på studiet. Benytt også anledningen til å utforske livet på campus utenfor auditoriene. Engasjer deg i linjeforeninger, organisasjoner og utforsk byen rundt. August og september er fantastiske måneder i Nord. Dra på telttur, utforsk fjellene i Ofoten, gå på multebærtur, eller bare nyt det fredelige livet i byen og de lange, lyse kveldene.

Det betyr noe hvem som styrer. Om noen uker er det valg. Et valg som også påvirker oss studenter. Husk å sjekke i god tid før hvor det er du skal stemme, på hjemstedet eller studiestedet ditt. Og benytt gjerne anledningen til å gi din stemme til et parti som gjør det enklere å være student. Godt valg og lykke til på studiene!

Daniel Skjevik-Aasberg

5. kandidat for Nordland Høyre