Innovasjon og innsats: Nordland Høyres veikart gjennom mars

I mars var det full aktivitet hos Nordland Høyres fylkestingsgruppe. Fra inspirerende besøk i Alstahaug og engasjerende møter med Stortingets utdanningsfraksjon, til diskusjoner om fremtidens samferdsel med Nordlands ungdom. Les mer om hva Nordland Høyres fylkestingsgruppe har deltatt på.

Våren er i anmarsj, og det samme er framgangens ånd! Ta en titt på marsmåneds sprell med vår egen fylkesordfører Eivind Holst og resten av fylkestingsgruppen!

Nordlandskonferansen

Den 5. og 6. mars slo krefter sammen med KS, Statsforvalteren og Fylkeskommunen på Nordlandskonferansen. Anita Sollie ønsket velkommen, og vi kastet oss inn i diskusjoner om å ruste opp Nordland for fremtiden. Indeks Nordland ble også lagt frem og det var spesielt gode tall for Vesterålen.

Vesterålen stråler!

Tallene fra Indeks Nordland er presentert, og Vesterålen stråler! De fleste målene peker oppover, og selv om Nordland som helhet vokser sakte jobbmessig, stod Vesterålen for over halvparten av fjorårets jobbvekst. En stor applaus for regionen og en påminnelse til andre områder om å koble på turboen!

Ungdommen tar styring!

Den 12. mars ønsket Eivind Holst unge lovende velkommen til møte i Ung2024-nettverket. De presenterte en dyptgående undersøkelse om hvordan vi kan forbedre kollektivtilbudet i hele Nordland.Denne innsikten tas med videre og vil veilede oss i arbeidet for et bedre og mer ungdomsvennlig Nordland. Engasjementet fra de unge er en nøkkelressurs i vår satsing på fremtidens samferdsel.

En hederlig farvel: Sea King’s siste landing ved Norsk Luftfartsmuseum

Den 13. mars var et høydepunkt da Sea King-helikopteret, en stødig tjener i søk- og redningstjenesten gjennom 50 år, landet for siste gang i Bodø. Fylkesordfører Eivind Holst fra Høyre var til stede for å hedre denne bautaen av norsk luftfart, som nå vil bli stående på permanent utstilling ved Norsk Luftfartsmuseum i Bodø.

Stolt representasjon fra Nordland i Europa

Midt i mars tok Eivind Holst turen til Romania for generalforsamling. Valgår for Europaparlamentet står for tur og Nordland er sterkt representert i AER (Assembly of European Regions) gjennom Kassandra Eleni Bredrup Petsa (fylkestingsrepresentant for FrP i Nordland) nye visepresident i YRN—gratulerer! Og en stor takk til Jim Simonsen Jenssen (Fylkestingsrepresentant i Nordland) som har ledet an dette året og styrket organisasjonen.

Eivind fikk også smakebit på utviklingen i Sàlaj regionen—EU-midler og politisk vilje jobber underverker der borte! 4-felts motorvei både Nord/Sør og Øst/Vest, forbedringsprosjekter for nytt sykehus, og diverse byutviklingsprosjekter! Totalt over 4 Mrd NOK satses på infrastruktur.

Nordland Høyres folkevalgtnettverk

18. mars var det møte i Nordland Høyres folkevalgtnettverk, vi tok et steg for å knytte Nordland Høyres ledere tettere sammen. Gjennom møtet fokuserte vi på å styrke båndene mellom ordførere, varaordførere og gruppeledere. Dette er vår arena for å dele erfaringer, diskutere viktige spørsmål og sammen styrke samholdet i vårt politiske arbeid.

Marianne Dobak Kvensjø i front for å gi Norge flere ben å stå på

I et par dager i mars fikk Marianne Dobak Kvensjø sjansen til å steppe inn for Bård Ludvig Thorheim, og det ble noen spennende dager! Hun var blant annet med på å dytte frem et forslag som handler om å få fart på utvinning av mineraler på land og styrke sirkulærøkonomien. Dette er superaktuelt fordi vi står midt i en tid med store endringer – industrien vår blir grønnere, alt blir mer digitalt, og da må Norge også skjerpe politikken sin for å henge med i svingene, sammen med våre venner og samarbeidspartnere.

Visste du at Norge er et av de mest mineralrike landene i Europa? Vi har en gyllen mulighet til å ta en ledende rolle i Europas mineralindustri. Dette kan bety mye bra for oss: mer uavhengighet på sikkerhetsfronten, et skikkelig løft for grønn omstilling, mer verdiskaping, og ikke minst, flere gode jobber. Vår prosessindustri, som er kjempeviktig, trenger sikker tilgang på råvarer, og her i Norge sitter vi på mye av den kompetansen som trengs for å gjøre dette på en ansvarlig og bærekraftig måte. Vi har også et forsprang når det kommer til utvinning av mineraler og sirkulærøkonomi, noe som setter oss i en unik posisjon globalt. Derfor er det stas at forslaget også legger opp til mer internasjonalt samarbeid og sikkerhet rundt forsyningene våre. Dette kan bli startskuddet for mer verdiskaping, fler jobber, og en grønnere industri.

Du kan lese forslaget her: Dokument 8:125 S (2023-2024) – stortinget.no

Inspirerende Besøk i Alstahaug: Fylkesråd og Gruppeleder på Skolebesøk

Fylkesråd Lise Rånes og gruppeleder Stig Tore Skogsholm var invitert til å besøke Alstahaug kommune og Sandnessjøen videregående skole, som er en skole som i mange år har utmerket seg med svært gode gjennomføringstall. Elevene trives på denne skolen, og det var lett å merke bare ved å besøke skolen noen timer. Høyre lokalt i Alstahaug har i mange år jobbet for å få på plass en ny idrettshall, hvor den videregående skolen vil gå inn som leietaker, og det ble også en god presentasjon av dette prosjektet.

Nye veier i utdanning: Diskusjon om opplæringsloven og fraværsregler

Vår fylkesråd for utdanning og kompetanse, Joakim Sennesvik, hadde et møte med Høyres utdanningsfraksjon på Stortinget, ledet av Jan Tore Sanner. De diskuterte Nordlands fremtidsplaner for utdanning, inkludert den nye opplæringsloven og fraværsregler, med et spesielt øye på hvordan vi best kan forberede våre elever for morgendagens utfordringer.

Vil lokke unge folk til Nord-Norge med svenske metoder

Maria Strand Munkhaug (nummer to fra høyre) var ungdomsdelegat fra Norge. Hun er blant annet en del av ungdomsrådet for Barentsregionen.
Maria Strand Munkhaug (nummer to fra høyre) var ungdomsdelegat fra Norge. Hun er blant annet en del av ungdomsrådet for Barentsregionen og komitéleder for utdanning og kompetanse i Nordland.

I hjertet av mars besøkte Maria Strand Munkhaug fra Nordland, Sverige for å delta på Den arktiske parlamentarikerkonferansen sammen med stortingsrepresentant Bård Ludvig Thorheim. De diskuterte hvordan vi kan skape bærekraftige og levende samfunn i nordområdene, inspirert av svenske suksesshistorier. Maria understreker viktigheten av å se til våre svenske naboer for å unngå at Nord-Norge taper kampen om å tiltrekke og beholde ungdommen. Med eksempler som Skellefteås batterifabrikk og Kirunas jernmalmindustri viser hun hvordan satsing på lokal industri og næringsliv kan føre til befolkningsvekst og vitalisering av småsamfunn. Maria mener nøkkelen til fremgang ligger i å tilrettelegge for næringslivet og å skape attraktive arbeidsplasser som igjen kan generere skatteinntekter og styrke kommuneøkonomien.

FIKK SE: Maria Strand Munkhaug og Bård Ludvig Thorheim besøkte blant annet LKABs anlegg i Kiruna under konferansen.

Vefsn Høyres årsmøte

Under årsmøtet til Vefsn Høyre fikk gruppeleder på fylkestinget, Stig Tore Skogsholm, muligheten til å dele verdifull innsikt om livet og arbeidet i fylkestingsgruppen. Dette var en flott anledning til å belyse det daglige arbeidet på fylkestinget, samt gi et innblikk i de pågående prosessene rundt nominasjon til Stortinget og det viktige programarbeidet.

Stig Tore uttrykte en spesiell takknemlighet for invitasjonen og muligheten til å engasjere direkte med medlemmer og støttespillere på lokalt nivå. Han poengterte viktigheten av dialog og samarbeid mellom fylkestingsgruppen og lokallagene rundt omkring i Nordland, og hvordan dette styrker vår felles sak.

Ønsker ditt lokallag å være neste stopp? Ta kontakt for å avtale et besøk!

Påske

Etter en aktiv påske, hvor mange av oss benyttet anledningen til å nyte friluftslivet og kvalitetstid med våre nærmeste, ønsker fylkesordfører Eivind Holst å rette en spesiell takk til alle som har stått på jobb i høytiden.

«Påsken gir mange av oss en sjanse til å puste ut, gå turer, utforske byen, og skape minner med familie og venner. Men dette hadde ikke vært mulig uten innsatsen fra de som jobber gjennom ferien. Til alle dere i helsevesenet, i butikkene, hos nødetatene, og alle andre som har bidratt – hjertelig takk for at dere holder hjulene i gang,» uttrykker Holst