Månedsbrev: Politikernes høydepunkter før sommerferien

Les mer for å få et innblikk i hva fylkestingspolitikerne har gjort i løpet av mai og juni.

Bilde fra Erna Solbergs besøk i Svolvær sammen med regionens Høyreordførere

Før årets sommerferie stod for tur for fylkestingspolitikerne i Nordland deltok de på en rekke arrangement, i løpet av mai og juni besøkte flere i fylkestingsgruppen ulike deler av regionen, blant annet:

• Øksnes
  • Mo i Rana
  • Gildeskål
  • Brønnøysund
  • Besøke videregående skoler

Videre kan du lese mer om et utvalg av besøkene og erfaringene som fylkestingspolitikerne fikk fra engasjerende diskusjoner og møte med et stort spenn av ulike folk.

Årsmøte i Mo i Rana

Gruppenestleder Stian Hiis Bergh deltok på Rana Høyres årsmøte. Det var et fint møte hvor medlemmene fikk diskutert mye politikk, som førte til gode innspill på fremtidens løsninger til fylkestingsgruppen og programkomiteen i Høyre. Anita Sollie gikk av som leder og høstet velfortjent ros etter en stor innsats for Rana Høyre over mange år.

Svolvær med Erna Solberg

Erna Solberg var på besøk i Lofoten og Vesterålen 30.-31. mai, og i den forbindelse inviterte Vågan-ordfører Vidar Thom Benjaminsen på hvalbiff. Til stede var en rekke ordførere fra regionen. Før ordførerens middag var det flere programposter som var meget interessante å være med på, spesielt kan besøket på Vågar Produkter nevnes. Det var utrolig inspirerende å se hvordan medarbeiderne på denne VTA-arbeidsplassen skapte et fantastisk fint arbeidsmiljø sammen.

Vi ønsker å takke Erna Solberg for at hun tok turen.

Veteranarrangement

8. mai deltok Eivind Holst på Veteranarrangement i Bodø, med Justisminister Mehl i Bodø Domkirke og på Rådhuset i Bodø. Ordfører Odd Emil Ingebrigtsen var eksepsjonell vert sammen med statsforvalter og flere representanter for de ulike våpengrenene.

Møte med engasjerte elever i Gildeskål

Stian Hiis Bergh og fylkesordfører Eivind Holst besøkte årsmøtet til Gildeskål Høyre. Etter møtet fikk de omvisning på Meløy vgs. avdeling Inndyr og Salmon center. Skolene viser engasjerte elever og for oss blir det en viktig jobb fremover å sikre disse elevene jobb innenfor fiske og havbruk i fremtiden.

Kleiva og Stokmarknes

Gruppeleder Stig Tore Skogsholm og fylkesråd for utbygging og eiendom Lise Rånes tok turen til Kleiva naturbruksskole for å få et nærmere innblikk i skolens utvikling. De fikk omvisning på internatbygget og det som snart skal bli det blå rommet. Det gamle svømmebassenget skal forvandles til et nytt undervisningsrom, skredderskydd for elever som tar steget mot en karriere i havbruksnæringen, også kjent som de blå næringene. Med dette nye tilbudet blir Kleiva naturbruksskole en enda viktigere arena for fremtidens Nordlendinger.

Det ble også anledning til å besøke Stokmarknes videregående skole i Stokmarknes, Hadsel, og Lise fikk prøvesitte noen av møblene som blir fremstilt av dyktige studenter.

Lise Henriette Rånes som prøvesitter møbel fremstilt av studenter

Henrik Asheims besøk i Bodø

Høyres nestleder Henrik Asheim fikk oppleve to fine dager i Bodø i mai. Besøket bestod av både medlemsmøte i Bodø Høyre, frokostmøte med lokalt næringsliv og informasjon om alt som skjer i den vakre, Høyre-styrte byen. Besøkt Remote Tower hvor de fjernstyrer de flere tårn for 11 lufthavner. Bodø er også involvert i spennende prosjekter på grønn luftfart, og flyplassen brukes som testarena for nye lavutslippsfly. Fylkesrådets nestleder og fylkesråd for samferdsel Marianne Dobak Kvensjø deltok på deler av turen.

Vi ønsker å takke Henrik Asheim for at han tok turen.

Nasjonal rassikringsgruppe

Vi har mye til felles med og kan lære mye av Canada. Sammen med resten av Nasjonal rassikringsgruppe, Vegdirektoratet, statens vegvesen og Nye veier har Marianne Dobak Kvensjø hatt flere workshops, befaringer og erfaringsdeling med Ministry of Transport and Infrastructure og Parks Canada.

Hun erfarer at det var spennende å lære mer om hvordan Canadierne tenker helhetlig i sin tilnærming til håndtering av naturfarer med tett operasjonsoppfølging, tydelig ansvarsfordeling og et sterkt fokus på å finne løsninger som er «gode nok» innenfor de økonomiske rammene som finnes.

Besøk til Brønnøysund

Tore Tveråmo i Brønnøy Høyre inviterte fylkesordfører Holst og gruppeleder Skogsholm til Brønnøy, og det var en kjempefin tur hvor man både fikk prøve Tosenveien, besøke Torghatten Aqua og Aquaculture Innovation, samt få en rask omvisning på Brønnøysundregistrene. For ikke å snakke om en tyvtitt på det helt nye besøksanlegget tilknyttet Torghatten!

Gladnyhet for Nordland! VM i alpint til Narvik!

F.v Linda Hofstad Helleland, Marianne Dobak Kvensjø, Bård Ludvig Thorheim

VM i alpint skal hjem til nord. I juni inviterte regjeringen på fest for VM, Narvik, Nord Norge og Norge. Det er nå jobben starter! Vi ønsker velkommen til Narvik i 2029!

Fylkestinget

F.v fylkesordfører Eivind Holst, Stortingsrepresentant Bård Ludvig Thorheim

Fylkestinget gikk av stabelen 10.-12. juni.  Det ble et hektisk, men produktivt fylkesting hvor vi behandlet viktige saker. Blant annet blir det 50 millioner mer til asfalt i år, og vi sikret støtte til Nordland Musikkråd. Vi behandlet også en helhetlig sak om Kleiva naturbruksskole som sikrer at det blir en god satsing på både blå og grønne linjer ved studiestedet.

Fylkestinget ble også invitert av Ordfører i Rana til den nye flyplassen som er under bygging. Det er et svært prosjekt som vi ser frem til blir åpnet.

Sommertur til Skogsholmen

Gruppeleder Stig Tore Skogsholm fikk muligheten til å ta med seg gruppeledere, frikjøpte og administrasjon til Skogsholmen etter fylkestinget. Det ble noen nydelige dager i utrolige omgivelser og med absolutt maksvær. På programmet stod et besøk på Vegaøyan Verdensarvsenter med besøk fra ordførere/varaordførere fra Vega, Brønnøy og Vevelstad, øyhopping i skjærgården og folkemøte på Husvær hvor man ble presentert videre for bruplanene som legges der. Folkemøtet samlet for øvrig flere mennesker enn øyene har innbyggere, så engasjementet er enormt. Turen ble avsluttet med bedriftsbesøk på Mowi og befaringer på Herøy og Dønna ledsaget av de respektive ordførere.

Besøk til Narvik

Narviks varaordfører Rune Østergren inviterte posisjonens gruppeledere og frikjøpte til Narvik, og fra Høyre deltok Eivind Holst og Stig Tore Skogsholm. Vi fikk et omfattende program med besøk på UiT, Skogøy, Beisfjordveien og hos kommunen, i tillegg til at vi selvfølgelig fikk en tur opp gondolen for å iaktta det som om få år skal bli VM-løypene.

Besøk til Øksnes

Besøk i Nyksund. f.v Eivind Holst, Stig Tore Skogsholm, Elisabeth Sørdahl, Lise Henriette Rånes og Stian Hiis Bergh

Siste post på programmet på denne siden av sommeren var et hyggelig besøk til årsmøtet til Øksnes Høyre. Her deltok hele fire av Høyres frikjøpte fra fylket, og det var et veldig trivelig møte med medlemmer av lokallaget. Ordfører Elisabeth Sørdahl var som sine ordførerkolleger et meget godt vertskap, og vi brukte en hel dag på å se hva som pågår i denne innholdsrike kommunen. Meget imponerende var det å se at man på Myre har intet mindre enn tre innendørs sandvolleyballbaner!

Høyre prioriterer Nord-Norge

Fylkesrådets nestleder og fylkesråd for samferdsel Marianne Dobak Kvensjø har tatt grep og gitt innspill til Nasjonal Transportplan. Videre prioriterer Høyre Nord-Norge i vårt forslag til NTP. Vi vil blant annet gi mer penger til fylkesveier, sikre Narviktunnelen og prioritere rask oppstart for E10 Nappstraumen.