Nominasjonskomiteens innstilling er klar

I forbindelse med stortingsvalget 2025, presenterer Nordland Høyres nominasjonskomite sin enstemmige innstilling på 15 kandidater.

Foto: Stortinget

Nominasjonskomiteen har siden februar jobbet med sitt listeforslag i forbindelse med neste års stortingsvalg. Nå er innstillingen klar.

Joakim Sennesvik, som har ledet nominasjonskomiteen er svært fornøyd med innstillingen:

-Vi har veldig mange dyktige kandidater, og er svært fornøyd med å presentere en liste med en god sammensetning av ulik kompetanse og erfaring.

Nominasjonskomiteen for Nordland Høyre har siden mars arbeidet grundig med listeforslaget, om arbeidet sier Sennesvik:

– Vi har hatt en lang, grundig og åpen prosess, hvor vi har gått bredt ut både i og utenfor partiet for å få råd om gode kandidater. Medlemmene våre har kommet med råd gjennom rådgivende uravstemning og lokalforeningene har pekt retning gjennom prøvenominasjoner.

Angående toppen av listen legger Joakim Sennesvik til,

-Når det gjelder toppen av lista har det vært en unison støtte til Bård Ludvig Thorheim. Både medlemmene i Nordland Høyre og nominasjonskomiteen synes han har gjort en utmerket jobb som stortingsrepresentant, og vi er glade for at han ønsker fire nye år i arbeid for Nordland på stortinget.

Han fortsetter,

– Høyre sikter mot å få inn minst to stortingsrepresentanter fra Nordland etter valget neste høst. På andreplass på lista har nominasjonskomiteen foreslått Anita Sollie. Anita har opparbeidet seg solid politisk erfaring blant annet som varaordfører i Rana siden 2019, fylkestingsrepresentant og leder av KS Nordland.

Sennesvik avslutter med en optimistisk følelse av listen:

-Vi skulle gjerne hatt plass til flere på lista. Det har vært et luksusproblem at vi har hatt så mange dyktige kandidater å velge mellom. Vi føler oss trygg på at Høyre med denne listen har et godt utgangspunkt for å gjøre et godt valg i Nordland.

Nominasjonskomiteens innstilling:

1.Bård Ludvig ThorheimBodø
2. Anita SollieRana
3.Eivind HolstVågan
4.Maria Strand MunkhaugUnge Høyre
5.Lars Erik LilleflothNarvik
6.Trine Sivertsen HjortdahlDønna
7.Matz AbrahamsenAndøy
8.Bodil Bjørnaali BrattliBodø
9.Stig Tore SkogsholmAlstahaug
10.Desirée Skjerpen HøgmoVestvågøy
11.Lars Filip PaulsenHamarøy
12.Andrea Dahl LarssenBrønnøy
13.Odd LangvatnVefsn
14.Grete EllingsenSortland
15.Odd Emil IngebrigtsenBodø

Nordland Høyres fylkesstyre oppnevnte nominasjonskomité den 7. februar 2024. bestående av:

• Håkon Lund, Lurøy Høyre – vara
  • Anita Sollie, Rana Høyre – vara (trakk seg fra prosessen og har ikke deltatt på noen møter i komiteen)

Kontaktperson for uttalelser:

Leder av nominasjonskomiteen Joakim Sennesvik, (+47) 92 04 34 56, joakimsennesvik@gmail.com

Nordland Høyres stortingsvalgsliste velges av nominasjonsmøte den 2. november i Bodø på Scandic Hotel Havet.