Nordland trenger flere læreplasser

Utspill fra fylkestingsrepresentant for Høyre Maria Strand Munkhaug under fylkestinget i Nordland i februar 2024

Tilstandsrapporten for skoleåret 2022 – 2023 viser at 8 av 10 som søker på læreplass i Nordland får det innvilget. – Pilene peker i riktig retning, men vi er ikke i mål, fastslår Maria Strand Munkhaug, og etterlyser flere læreplasser.

Komitéleder for utdanning og kompetanse i Nordland fylkesting, Maria Strand Munkhaug, minner om at vi står i fare for å mangle 90 000 fagarbeidere innen 10 år.

– For å ikke havne der er det helt avgjørende at det legges til rette for flere læreplasser, påpeker Munkhaug. 

Læreplass er nøkkelen

Munkhaug minner om at læreplass er nøkkelen inn i arbeidslivet for yrkesfagelever, og at både fylkeskommunen og bedriftene må spille på lag med elevene.

– For bedriftene vil det si å ansette lærlinger, for fylkeskommunen vil det si å gjøre det enklere for bedriftene å ansette lærlinger. Høyre mener at gjennom å øke lærlingtilskuddet gjør fylkeskommunen det mer attraktivt for bedrifter å ta i bruk ressursen som yrkesfagelever er, understreker Munkhaug. 

Økt fokus

Hun mener dagens fylkesråd viser lovende takter når fokuset nå rettes mot flere læreplasser.

– Det er ingen tvil om at det tidligere fylkesrådet ikke har gjort nok når det kommer til yrkesfagelever, nå er det på tide å trappe opp og intensivere arbeidet for flere læreplasser. Som arbeidsgiver skal det lønne seg å satse ungt, det oppnår vi hvis fylkestinget støtter vårt forslag om å øke lærlingtilskuddet, argumenterer Munkhaug.

Vil inkludere

Undersøkelser viser at omtrent 7000 unge i alderen 18 til 29 år står i utenforskap i Nordland. Et av de viktigste tiltakene politikere kan gjøre, er ifølge Munkhaug å legge til rette for at unge får en jobb å gå til.

– En satsning på læreplasser er et viktig tiltak i bekjempelsen av utenforskap i Nordland, understreker Munkhaug.  

Ett frafall er ett for mye

Elever som ikke får læreplass, står i større fare for å falle fra utdanningsløpet. Hver elev som faller fra, er en elev for mye.

– Vi vet det er et stort tap for samfunnet, men størst er tapet for eleven selv. Her har også bedriftene et samfunnsansvar gjennom å være en pådriver for å ansette så mange lærlinger som mulig, påpeker Munkhaug.

Vinn- vinn

Hun viser til det åpenbare faktum at både bedriften og eleven vinner på en ansettelse av en lærling.

– Et vinn for bedriften som får nytenkende og nyskapende elever, og en stor seier for eleven som får opplevd arbeidslivet og hjelp på veien til fag- eller svennebrev.  

– Alle bør få fullføre

Munkhaug påpeker at alle elever i videregående skole bør få muligheten til å fullføre utdanningen sin.

– Dersom vi skal få til dette må vi sørge for at elever som velger yrkesfag får læreplass. Elevene som får læreplass, skal også oppleve læreplassen som trygg og stabil, avslutter Maria Strand Munkhaug.