Hjelp er viktigere enn hvem som hjelper

Høyres 10. punkts satsning for helsevesenet er 10. punkter som skal gjøre at du får den hjelpen du trenger, når du trenger den. Det skal gå raskere, uten at kvaliteten på tilbudet skal bli dårligere.

For om du skal ta en MR undersøkelse, eller CT bilder, spiller det da egentlig noen rolle om du får tatt bildene på ett privat eller offentlig sykehus – nei, er Høyres svar på det. Derfor kjøper staten opp tjenester hos private aktører slik at flaskehalser som nettopp MR eller CT blir mindre.

Ventetider på sykehus betyr tapt tid med familie

Tall viser at ventetiden ved norske sykehus har gått ned med hele 14 dager, det er 14 dager man heler kan bruke med barnebarn, dra på jobb, slippe ta de medisinene eller slippe å ha vondt. Det er 14 dager som faktisk betyr noe. Dette er 80 000 mennesker, køene har gått ned med 80 000. Det er tall som betyr noe for deg og meg. Tidligere ble sykehusene målt på de økonomiske resultatene, noe som tvang sykehusene til å se på pasienter som utgifter framfor en inntekt. Helse kommer aldri til å bli gratis, og Høyre mener at en av de viktigste oppgavene til staten, er nemlig helse! Derfor skal vi satse enda tyngre, enda sterkere på at nettopp køer blir mindre og at pasienter får raskere hjelp. Vi vil, at helsekøene skal ned til under 50 dager i gjennomsnitt i alle helseregioner og vi vil at nedgangen vi har sett nå de siste 4 årene skal fortsette nedover ved hjelp av flere aktører.

Rask hjelp er viktigere enn hvem som hjelper

Pakkeforløpet for kreft er en suksess, i stedet for en ”loop” rundt i helsevesenet der du ikke ante hvem du ble henvist til, til du havnet tilbake hos fastlegen din, til du igjen skulle til en spesialist. Så ble det innført et pakkeforløp, med et spesifisert løp pasienten skulle igjennom, dette har vist seg og være svært effektivt, og man fikk raskere diagnose og dermed raskere hjelp. Dette ønsker vi å innføre i flere grupper av alvorlige sykdommer. Vi ønsker også at flere med kreft eller annen alvorlig sykdom skal få tilgang til utprøvde behandling. Det skal heler ikke bety noe om hvor du får hjelpen din, derfor ønsker vi å utvide fritt behandlingsvalg, slik at du i større grad står fritt til å velge om du vil behandles på andre siden av lande.

Listen er fortsatt lang, men en ting som er sikkert er at helse er noe vi alle kommer til å bli berørt av, enten det er en alvorlig sykdom eller en brukket finger. Helse blir aldri gratis, derfor er det viktig at vi bruker penger på de viktige tingene og tingene som gir resultater på din og min hverdag.