Resolusjon: Samferdsel

Les den vedtatte storresolusjonen angående samferdsel vedtatt på Nordland Høyres fylkesårsmøte 2025

Løsninger for økt trafikk og infrastrukturutfordringer i Nordland

Nordland er et fylke med store avstander, krevende geografiske forhold og en befolkning spredt utover både byer, tettsteder og distrikter. En godt utbygd og pålitelig samferdselsinfrastruktur er avgjørende for å sikre tilgangen til arbeidsplasser, utdanning, helse- og velferdstjenester, og for å støtte en bærekraftig økonomisk vekst i regionen. For å kunne styrke bosettingen, utvikle arbeidsmarkedet og ivareta bærekraftige løsninger, må det gjøres betydelige investeringer og forbedringer i samferdselsnettet i Nordland.

For å sikre god mobilitet for både næringsliv og samfunn, trengs det effektive og moderne samferdselsløsninger som kan håndtere et stadigøkende transportbehov. Samtidig er det nødvendig å styrke kritisk infrastruktur for å sikre en trygg og effektiv transporthverdag, I tillegg til eksisterende Nord-Sør-transport-korridorer er det i et forsvars og beredskapsperspektiv viktig å sette fokus på Øst-Vest-transport-korridorer.

Ferje

Gratis ferger ble innført i august 2023 og gir en lavere kostnad for mange som bor på øyer eller mangler veiforbindelse. Det virker som regjeringen ikke tok hensyn til utredningsinstruksen som den bør følge, for det har blitt noen store utfordringer for fylkeskommunene som drifter mange av sambandene. Fylkeskommunene blir ikke kompensert fullt ut, og en økning i kapasitet i perioder med mye trafikk må fylkeskommunen selv bekoste uten muligheter til inntjening. 

Et godt eksempel på negative konsekvenser ved gratis ferge er den økte turisttrafikken sommeren 2024. Den førte til betydelige køer og «fergekaos» på mange av fylkets fergesamband. Noe som gir utfordringer for fastboende og næringsliv når de ikke kommer frem til viktige tjenestetilbud eller ikke får ført gods til markedet. Nordland Høyre er bekymret for kommende års økt sommertrafikk og mener det må finnes løsninger for å kunne gi et tilfredsstillende fergetilbud.

Et av de langsiktige tiltakene kan være å benytte ferjeavløsningsmidlene. De er avgjørende for å sikre trygge og effektive veiforbindelser i distriktene. Ved å beholde disse midlene kan det være mulig å erstatte ferger med broer eller tunneler, noe som styrker beredskap, gir næringslivet stabil tilgang til markedene, og gir bedre tilgjengelighet hele året. 

Nordland Høyre:

  • Skal jobbe for at ordningen med gratis ferger ikke gir store økonomiske konsekvenser for fylkeskommuner og sikre en god og effektiv sommertrafikk.
  • Vil ha en bærekraftig ordning for gratis ferger.
  • Bevare ordningen med fergeavløsningsmidler og støtte til «bru for ferge» prosjekter dom kan erstatte ferger med bruer eller tunneler der det er hensiktsmessig, slik som HADFAST, Herøy-Brasøy og FV17 Sandnessjøen-Brønnøysund.
  • Krever at staten fullfinansierer overgangen til nullutslippsferger og hurtigbåter i forbindelse med det grønne skiftet til sjø

Jernbane

Regjeringen svikter jernbanen i nord ved å utelate midler til nødvendig utbygging. I løpet av et år har det vært flere avsporinger for tog i Nordland. Både Ofotbanen og Nordlandsbanen er rammet av dette, med store konsekvenser for både innbyggere og næringslivet. Det er nødvendig med et løft for jernbaner i hele landet, men i dag ender dessverre de fleste bevilgningene på det sentrale Østlandet. Dette er noe som bør endres snarlig for å kunne ha et tilfredsstillende togtilbud. Nordland Høyre mener også at dagens jernbanestrekninger i Nord-Norge prioriteres og at Nord-Norgebanen ikke realiseres.

Nordlandsbanen har et betydelig behov for oppgradering for å kunne håndtere en økning i godstransporten. Det er et nasjonalt mål om å føre mer gods over fra vei til jernbane, men det krever også at jernbanen har kapasitet til å håndtere den økningen. Nordlandsbanen trenger derfor flere krysningsspor for å kunne håndtere en økt godsmengde. Nullutslipp av klimagasser innen samferdsel er et krav fra sentrale myndigheter. Det er derfor overraskende at det ikke satses på elektrifisering av Nordlandsbanen, eller at det utredes alternative nullutslippsløsninger. Nordland Høyre ønsker en effektiv og klimavennlig Nordlandsbane for å oppnå de målene som blir satt nasjonalt, men det krever at det som sies av regjeringen også følges opp.

Etter Sverige og Finlands inntreden i NATO har Øst-Vest korridorene blitt mer aktualisert og vil ha stor betydning for forsvarsevne, sikkerhet og beredskap. Samferdsel er også en viktig del av sikkerhet, beredskap og forsvarsevne. NATO har utpekt Ofotfjorden og Narvik som en av de tre korridorene i landet for alliert mottak. En oppgradering av Ofotbanen til dobbeltspor vil ikke bare være et viktig samferdselstiltak, men også for den norske totalberedskapen. En oppgradering av Ofotbanen må også sees i sammenheng med utviklingen av Narvik havn og realisering av E6 Narviktunnelen, slik at Narvik blir et sentralt knutepunkt i nord.

Nordland Høyre:

  • Vil arbeide for rask realisering av dobbeltspor på Ofotbanen for å styrke både forsvarsevne og transportkapasitet.
  • Ønsker å prioritere modernisering av eksisterende jernbanestrekninger i Nord-Norge, med fokus på oppgradering fremfor bygging av en ny Nord-Norgebane.
  • Mener at nye krysningsspor på Nordlandsbanen må bygges umiddelbart for å øke kapasiteten for godstransport og sikre et pålitelig togtilbud.
  • Krever elektrifisering av Nordlandsbanen eller utvikling av nullutslippsløsninger for å nå nasjonale klimamål og redusere utslippene fra samferdselssektoren.

Vei

Med dagens bevilgninger til bygging, oppgradering og vedlikehold av fylkesveier, vil det ta ca. 200 år før det vil oppnås en noenlunde akseptabel veistandard. Hvis bevilgningene ikke økes vil man risikere at trafikksikkerheten blir dårligere og fremkommeligheten for gods og personer svekker utviklingsmulighetene for næringsliv og lokalsamfunn. Det er også bekymringsfullt at med dagens bevilgninger vil det ta over 60 år før Nordland har fått utbedret skredpunktene med høy eller middels skredfare.

Nordland har også viktige veier som E10 gjennom Lofoten og E6 som går gjennom hele fylket på langs. Disse transportkorridorene har stor betydning både lokalt, regionalt og nasjonalt. 

E10 gjennom Lofoten er utdatert og tåler ikke dagens høye trafikkmengde fra både turisme og næringstransport. Dette er en gjennomgående utfordring på hele strekningen fra Å til svenskegrensen. Det er en uholdbar situasjon, spesielt for sjømatnæringen og reiselivet. Spesielt vil det være viktig å snarlig få gjort tiltak på Tjelsundbrua, ettersom betongskader på broen begrenser kapasiteten betydelig.

E6 går gjennom hele Nordland og er en svært viktig transportkorridor som knytter hele landet sammen. Nordland Høyre har en forventning om at påbegynte prosjekt som E6 Sørfold og Ulvsvågskaret gjennomføres som planlagt og er skuffet over at E6 Saltdal er tatt ut av Nye veiers portefølje. Det er også viktig å få realisert E6 Narviktunnelen raskt for å få etablert et viktig godt transportknutepunkt.

Nordland Høyre:

  • Vil arbeide for en kraftig økning i statlige midler til vedlikehold og utbedring av fylkesveier for å sikre tryggere trafikk, bedre fremkommelighet og støtte vekst i næringslivet og lokalsamfunn.
  • Krever økt statlig finansiering til ras- og skredsikring, slik at kritiske skredpunkter i Nordland kan utbedres langt raskere enn dagens 60-årsperspektiv.
  • Prioriterer en snarlig opprustning av E10 fra Nappstrømmen til Å tidlig i neste NTP-periode, med videreføring av utbedringer fra Fiskebøl til Nappstrømmen etter fullføring av Hålogalandsveien i 2028.
  • Vil sikre en trygg og forutsigbar kryssing av Tjeldsundet, og vil jobbe for at det igangsettes et arbeid for å sikre en realisering av tunnel under Tjeldsundet.
  • Krever at E6 Saltdal igjen inkluderes i Nye Veiers portefølje, der prosjektet opprinnelig var prioritert, i stedet for hos Statens vegvesen hvor det nå har lavere prioritet.
  • Mener at tunnelprosjektene gjennom E6 Sørfold og Ulvsvågskaret fullføres i den kommende 12-årsperioden i Nasjonal transportplan (2025–2036).
  • Ber regjeringen om å prioritere arbeidet med E6 Narviktunnelen, slik at prosjektet kan realiseres tidligere enn opprinnelig planlagt og Narvik etableres som et sentralt transportknutepunkt i nord.
  • Aktivt bruke alternative skredsikringsløsninger som bruk av teknologi. 

Kollektivtransport

Nordland Høyre ser et stort behov for å øke bevilgningen til sømløse ordninger og forbedre regulariteten i kollektivtransport både i byer og distriktene. Videre er det viktig å styrke samarbeidet mellom kommunen og fylkeskommunene for å tilpasse tilbudet etter lokale behov og endringer. Kollektivtransporten i Nordland står overfor betydelige utfordringer som begrenset tilgjengelighet, uregelmessige ruter og utilstrekkelig kapasitet, noe som påvirker innbyggernes mobilitet, spesielt i distriktene, og hindrer næringslivets vekst.

Nordland Høyre:

  • Vil jobbe for å øke bevilgningen til sømløse ordninger og forbedre regulariteten i kollektivtransport både i byer og distriktene.

Luftfart

Flytransport er en kritisk del av infrastrukturen i Nordland, og sikrer regional tilgjengelighet og næringslivets utvikling. Nordland Høyre vil arbeide for å opprettholde og forbedre flytilbudet ved å bevare kortbanenettet, støtte eksisterende flyplasser, og utvikle nye ruter. samt bevare og utvikle eksisterende flyplasser

Vi ønsker å stimulere konkurransen blant flyselskapene for å sikre rimelige priser og bedre rutealternativer, samt forbedre opplysningene for reisende om tilgjengelige flytjenester. I tillegg vil vi fokusere på miljøvennlige løsninger for flytransport. En sterkere flytransportinfrastruktur vil forbedre reiseopplevelsen for innbyggerne, tiltrekke turister og styrke næringslivet i Nordland.

  • Vil tilrettelegge bedre for et FOT-rutetilbud som styrker kortbanenettet og luftfarten i nord, blant annet ved å gjennomføre avgiftsreduksjoner og kapasitetsøkninger som kommer befolkning og næringsliv til gode.
  • Vil at Nordland skal løftes opp som testarena for null- og lavutslippsluftfart.

Fiskerihavner

Fiskeri- og havbruksnæringen er svært viktig for Nordland, og må sikres gode, stabile og forutsigbare rammebetingelser for en videre bærekraftig vekst. Det er derfor nødvendig at farleder og havner utbedres for å kunne håndtere både store og små fartøy. I Nasjonal transportplan (NTP) ble det lagt inn at Andenes, Værøy og Røst havner skulle prioriteres. Det gjenspeiles dessverre ikke i statsbudsjettet som regjeringen har lagt frem. Nordland Høyre har en forventning til at det som loves i NTP følges opp med midler i statsbudsjett og vil jobbe for at målsettingene i NTP oppfylles.

Nordland Høyre:

  • Krever at nasjonal transportplan følges opp med midler i statsbudsjettet og at fiskerihavnene Andenes, Røst, Ballstad Havn og Værøy snarest mulig tilføres tilstrekkelig med midler.

Grønn omstilling

Nordland står overfor store utfordringer med å sikre stabil energi og strømkapasitet til nødvendige samferdselsprosjekter. Med det økende behovet for elektrifisering av transportsektoren kreves et styrket strømnett. Dagens kapasitet er begrenset og forsinker den grønne omstillingen, noe som påvirker alt fra lading av elferger til elektrifisering av kjøretøy og jernbane. Regjeringen krever at ferger og hurtigbåter skal elektrifiseres eller ha andre former for nullutslippsløsninger. Nordland Høyre ser at slike krav gir en stor utfordring når regjeringen ikke gir økonomisk handlingsrom for fylkeskommunene til å gjennomføre slike tiltak. Dette svekker både beredskap og næringslivets vekstpotensial i regionen, og det må ses i sammenheng med avbøtende tiltak som f.eks «Bru for ferge» der det er hensiktsmessig.

Nordland Høyre vil:

  • Jobbe for å styrke strømnettet for å muliggjøre elektrifisering av transportsektoren for å løse utfordringene med begrenset strømkapasitet.