Stortingsrepresentantene har vært på turné gjennom Helgeland og Salten

Nordland Høyres stortingsrepresentanter Margunn Ebbesen og Jonny Finstad var i forrige uke på turné gjennom Helgeland og Salten. De var på flere bedriftsbesøk, og fikk mange tilbakemeldinger om situasjonen i ulike næringer under coronakrisen.

Men helga før den turneen deltok de ilag med statsministeren med følge på grunnsteinsnedleggelse av fabrikken til Stim på Leknes. Denne fabrikken blir den første legemiddelfabrikken for bakteriofager. Derfra gikk turen med Brim Bard Explorer, hvor det ble arrangert seminar om bakteriofager, til Bø i Vesterålen. Her ble de alle tatt godt i mot av vår ordfører i Bø som var flott vertskap både for våre stortingsrepresentanter og Erna. Det var hyggelig å delta på festaften fredagskvelden ilag med inviterte gjester. Etter gode bedriftsbesøk på lørdagen kjørte vi tilbake til Leknes for medlemsmøte med Vestvågøy Høyre.
Selve turneen startet sør i fylket, nærmere bestemt Brønnøysund der stortingspolitikerne møtte Torghatten ASA som er et av Norges største transportkonsern. Etter et visningsbesøk på Norsk Havbrukssenter på Toft gikk turen videre til Sandnessjøen og Leirfjord. Der ble det besøk hos Aker Solutions, Nordøy Sea og Pristine, før det var medlemsmøte med Alstahaug-, Dønna-, og Herøy Høyre.
Turen gikk dagen etter ut til Herøy og Dønna, der havbruksselskapene Mowi og LetSea ble avlagt et besøk. I tillegg besøkte stortingsrepresentantene Seløy Kystferie. Videre gikk turen til Vefsn, og besøk hos Helgeland Væxt, Wias og Øyfjellet Vindpark. Også i Mosjøen ble det arrangert medlemsmøte.
Onsdag ble nok en innholdsrik dag for Margunn og Jonny. Det startet med frokost med lokal Helgelandsmat hjemme hos tidligere ordfører i Hemnes, Christine Trones. Turen gikk videre til Nordic Comfort Products på Hemnesberget hvor Svein Erik Hjerpbakk presenterte deres produkter. NCP produserer kvalitetsmøbler på nye og bærekraftige måter. I Mo i Rana hadde stortingspolitikerne møter med Mo Industripark og Freyr som skal etablere ny batterifabrikk i Mo i Rana. På kvelden var det medlemsmøte med Rana Høyre.
Neste dag gikk turen over Saltfjellet. Først til Fauske og møter om ny E6 og Rv. 80 inn til Bodø, samt SKS og rammebetingelser for kraftnæringen. Deretter gikk turen til Sørfold og møte med Elkem Salten, og så videre til Valnesfjord og møte med Valnesfjord Helsesportsenter. Dagen ble avsluttet med medlemsmøte i Bodø Høyre på Newton Flight Academy.
Siste dag av turneen ble tilbragt i Bodø. Først gikk turen til Rapp Bomek som er en global leder innen design, utvikling og produksjon av avanserte sikkerhetsløsninger for dør-, vindu- og veggsystemer. Videre til møte med Widerøe og rammebetingelser for luftfarten, før det hele ble avsluttet med et besøk hos reiselivsbedriften Saltstraumen Brygge.
Våre stortingsrepresentanter har fått med seg mange viktige innspill fra både medlemmer og næringsdrivende som er viktig å ha med seg i det videre arbeidet på Stortinget. Neste uke er det Ofoten og Vesterålen som står på reiseplanene.

De reiser mye i fylket og er klare på at har du og din forening lyst på besøk så er det bare å ta kontakt.