​​Byrådets skolebehovsplan: Osloskolen rigges for fremtiden

Byrådets forslag til skolebehovsplan skal sikre en bedre og mer bærekraftig skolestruktur – tilpasset fremtidens behov for skoleplasser.

Julie Remen Midtgarden, byråd for utdanning
Julie Remen Midtgarden, byråd for utdanning.

Det er nødvendig å gjøre endringer i dagens skolestruktur. I årene fremover er det større behov for spesialplasser og plasser i videregående opplæring enn elevplasser i grunnskolen. Derfor er det helt nødvendig å gjøre endringer i dagens skolestruktur.

– Vi skal ha plass til alle elever, men det har vi ikke i dag. Vi trenger en bærekraftig skolestruktur som sikrer at alle elever får et tilbud av god kvalitet og som vi kan være stolte av. Osloskolen skal sørge for økt læring, mestring og trivsel. Det er det denne planen leverer på, sier Julie Remen Midtgarden, byråd for utdanning.

Julie Remen Midtgarden, byråd for utdanning
Julie Remen Midtgarden, byråd for utdanning

Byrådets fire hovedgrep for å sikre en mer bærekraftig skolestruktur

  • Bygger nye skoler det er behov for: Investerer i skoler det er reelt behov for, enten på grunn av befolkningsvekst eller områdeløft
  • Bruker kapasiteten på grunnskolen bedre: Samler tilbud der elevtallet gjør det mulig for å frigjøre arealer og sikre bedre skoledrift
  • Frigjøre plass til videregående opplæring: Omstrukturere eksisterende grunnskoler til videregående skoler for å møte det akutte behovet for kapasitet i videregående opplæring
  • Bedre tilbud for elever med store hjelpebehov: Flere plasser i byomfattende spesialtilbud ved å frigjøre kapasitet i grunnskolen

Foreslår flere plasser der behovet er størst

Osloskolen har et akutt behov for plasser i videregående opplæring. Behovet vil øke i årene som kommer på grunn av flere elever i aldersgruppen, samt fullføringsreformen som skal bidra til at flere voksne og ungdommer fullfører videregående opplæring.

Byrådet foreslår derfor å omstrukturere flere skoler for å øke kapasiteten der behovet er størst og sikre at alle elever får plass. Totalt foreslår byrådet 900 nye plasser i videregående og i spesialgrupper.

– Vi har et stort behov for plasser i videregående opplæring som vi må løse. Ved å bruke bygg vi allerede har kan vi spare tid, penger og miljøet, samtidig som vi fortsatt gir alle elever et godt skoletilbud, sier Remen Midtgarden.

Som resten av landet, opplever også Oslo kommune en kraftig økning i barn med stort hjelpebehov.

– Særlig innenfor autismespekteret øker behovet for mer tilrettelegging. Dette er barn og elever som vil trenge mer støtte og hjelp for å klare seg godt i skolen. Ny skolebehovsplan tar bedre høyde for denne utviklingen ved å omstille mer kapasitet til disse elevene, sier Remen Midtgarden.

I grunnskolen foreslår byrådet omstrukturering i flere områder for å bruke kapasiteten i skolene på en bedre måte enn i dag. I mange tilfeller vil det gi større fagmiljøer og skolemiljøer som kan ha en positiv effekt på elevenes læring. Noen skoler foreslås omstrukturert fra grunnskole til videregående eller spesialgrupper. I enkelte områder har det vært planlagt nye skoler som byrådet likevel ikke foreslår å bygge. Tomter som allerede er i kommunens eie beholdes som tomtereserver.

Utdanningsetaten har gjort omfattende vurderinger av effektene av de ulike tiltakene som foreslås i planen, og det har vært gjennomført en omfattende høringsprosess som Utdanningsetatens endelige forslag er et resultat av. Byrådets forslag til Skolebehovsplan 2026-2045 bygger videre på Utdanningsetatens endelige forslag til plan.

Julie Remen Midtgarden, byråd for utdanning
– For byrådet har det vært viktig med et helhetlig blikk på skolestrukturen i Oslo for å bidra til at skolekapasiteten møter forventet elevvekst, og at flere fullfører og består hele skoleløpet, avslutter byråden.

Byrådet foreslår følgende i sitt forslag til skolebehovsplan

  • Møllergata skole omstruktureres til videregående skole
  • Flytter ungdomstrinnet og omstrukturerer Fyrstikkalléen skole (F21) til videregående
  • Nordpolen og Sagene skoler omstruktureres til barneskoler: Fristilt kapasitet ved Nordpolen foreslås til spesialundervisning, kapasitet ved Sagene frigis til barnetrinnet
  • Maridalen skole omstruktureres til spesialundervisning
  • Sørkedalen skole avvikles: Bygget skal komme barn, unge og nærmiljøet til gode
  • Én ny barne- og ungdomsskole på Ensjø: Skolen etableres som barne- og ungdomsskole med spesialavdeling og flerbrukshall
  • Etablerer ikke ny barne- og ungdomsskole på Hoff: Byrådet foreslår å holde av den aktuelle tomta til kommunale formål, slik som skole og/eller omsorg pluss-boliger
  • Ny skole i Bjørvika etableres som ungdomsskole
  • Etablere ny Mortensrud skole med flerbrukshall og kulturstasjon
  • Etablerer barne- og ungdomsskole på Haugerud/Trosterud: Kombinert barne- og ungdomsskole med kulturstasjon og flerbrukshall
  • Etablerer ikke ny skole i Verdensparken på Furuset (relokalisering av Furuset skole): Byrådet foreslår å forbedre utearealene ved Furuset skole, inkludert støyskjerming, og arbeide for å få på plass idrettsflater i Verdensparken