Dårlig økonomi er ikke «lettvint snakk»
I dette innlegget svarer byrådsleder Eirik Lae Solberg på kritikk fra Eirik Mosveen i Avisa Oslo.

Politisk redaktør Eirik Mosveen har de tabloide instinktene i orden og er glad i å hente fram de store bokstavene. Det er som regel underholdende å lese, men ikke alltid like opplysende.
For eksempel når han skriver om oss i det blågrønne Oslo-byrådet at: «Brutte valgløfter har kommet som perler på en snor, og kommer til å fortsette å komme som perler på en snor helt fram til valget i 2027.»
Røa-tunnelen og Campus Ekeberg
Løftene vi ga i 2023 og i Hammersborgerklæringen, gjelder fram til 2027. Da er det tidlig å hevde at de er brutt allerede, flere måneder før halvgått løp. Hvor mange brutte valgløfter finner vi på snora til Mosveen? To. Det er Røa-tunnelen og Campus Ekeberg.
Når det gjelder Røa-tunnelen, den ene perlen, vil byrådet snart legge frem en sak for bystyret om konseptvalg. Den andre perlen er et nytt, stort idrettsanlegg på Ekeberg. I mars passerte prosjektet en ny milepæl da Oslobygg og Bymiljøetaten leverte en forenklet konseptvalgutredning.
Før sommeren kommer en rapport fra ekstern konsulent som har gjort en kvalitetssikring. Byrådet har med andre ord god framdrift i denne saken, og det kommer vi til å fortsette å ha.
Ivrig tilhenger av eiendomsskatt
Etter halvannet år ved makten, har det blågrønne byrådet redusert prisen på månedskort med 150 kroner, og eiendomsskatten på folks hjem med nesten 40 prosent. Det har vi gjort for at Oslofolk skal sitte igjen med litt mer av sine egne penger etter alle regninger er betalt. Det kommer godt med i en tid hvor prisen på det aller meste er blitt mye høyere, og huslånet forsyner seg grådig av månedslønnen.
Det virker som om Mosveen mener vi burde ha brutt disse løftene. Han hevder i alle fall at det ikke er ansvarlig offentlig pengebruk å redusere kollektivprisene, og han har så lenge han har kommentert Oslopolitikk markert seg som en ivrig tilhenger av eiendomsskatten.
Byrådet kan ikke strø om seg
Jeg har en viss forståelse for at byrådets forslag til revidert budsjett ikke utløste et øyeblikkelig behov for å rydde god plass på alle nyhetsflater. Samtidig er det nettopp fraværet av store summer til ulike gode formål som er nyheten.
Tiden da et byråd kunne bruke revidert budsjett til å strø om seg med store summer i øst og vest fordi kommunen gikk med overskudd året før, er forbi. Oslo kommune står i en helt annen økonomisk virkelighet nå enn for bare to år siden, og AP-regjeringen har gjort, og gjør, vondt verre.
Det er for eksempel uforståelig og skuffende at Ap-regjeringen i revidert statsbudsjett satser på barnevernet i resten av landet, men ikke gir en krone til barnevernet Oslo. På område etter område rammer regjeringens grep Oslo kommunes økonomi med kirurgisk presisjon.
Den moderate reduksjonen i eiendomsskatten totalt utgjør forøvrig knapt en tiendedel av de kuttene Støre-regjeringen påfører Oslo kommune.
Sparepengene er brukt opp
Det er regjeringens kutt i Oslos inntekter – og at det rødgrønne byrådet de siste årene vedtok budsjetter der utgiftene var høyere enn inntektene – som gjør den økonomiske situasjone i Oslo kommune svært krevende.
Ap-byrådet brukte sparepenger til å finansiere driften. Nå er sparepengene brukt opp. Samtidig er både Oslo og andre kommuner rammet av en betydelig og uventet svikt i inntektene fra inntekts- og formueskatt og av store kostnadsøkninger.
Når vi på direkte spørsmål fra Avisa Oslos journalister forklarer, som sant er, at det som følge av kommunens økonomiske situasjon vil ta lengre tid å gjennomføre løftene i Hammersborg-erklæringen enn vi trodde for to år siden, avfeier Mosveen det som «lettvint snakk».
Hvis noe er lettvint, er det Mosveens analyse.