Elevene på yrkesfag må ikke snuble før målstreken

Det er allerede alt for mange yrkesfagelever som dropper ut av skolen før de er ferdig. Koronakrisen må ikke gjøre vondt verre.

Av Silje Lutro && Yassine Arakia

Koronakrisen snudde i løpet av bare noen timer opp/ned på hverdagen til oss alle. 90.000 elever i Osloskolen måtte plutselig omstille seg når de ikke skulle møte på skolen som vanlig. Det har utvilsomt vært krevende for mange.

Spesielt hardt rammet er lærlinger som har blitt permittert, og som nå går på dagpenger i stedet for på jobb. De går glipp av både penger og verdifull yrkeserfaring. Høyre er bekymret for at elever som er i ferd med å avslutte yrkesfaglig VG3 skal droppe ut.

Det hersker usikkerhet om både når og hvordan fag- og svenneprøven skal gjennomføres. Det går ut over motivasjonen til elevene. Derfor kan det være direkte ødeleggende for elevenes fremtidige yrkeskarriere å miste verdifull tid til å lære seg praktiske ferdigheter rett før de skal avlegge fag- eller svenneprøven.  Mange av ferdighetene som prøves er det i realiteten umulig å trene på hjemme.

Det begynner å haste for mange elever og lærlinger

Mange yrkesfaglærere opplevde elever som ble stadig mer demotiverte mens skolene var stengt. Derfor er vi glade for at statsråden gjenåpnet skolen tidligere for yrkesfagelevene, men jobben er ikke gjort.

Det begynner å haste for mange elever og lærlinger. Mange av elevene hadde, og har, som plan å avlegge fagprøve de nærmeste ukene og månedene. Men for flere begynner dette å virke som en uoverkommelig oppgave. Fra før vet vi at elever på yrkesfag er overrepresentert på frafallsstatistikken. Nå må vi gjøre alt vi kan for at flest mulig lykkes.

Den 21. mai spurte Høyre skolebyråd Inga Marte Thorkildsen om hva byrådet vil gjøre for å motvirke ekstra frafall som følge av koronakrisen. Vi venter fremdeles på svar, men håper at byrådet lytter til våre forslag og jobber med saken.

For det første forventer vi at byrådet gjør alt de man kan for at fag- og svenneprøver kan gå som planlagt. Jo mer forutsigbarhet man kan gi til elever og lærlinger, jo bedre.

I tillegg foreslår Høyre at det skal gjennomføres et frivillig intensivkurs i løpet av sommerferien for alle som skal avlegge fag- og svenneprøve.  Tilbudet må gis alle som går alternativ VG3, og permitterte lærlinger som hadde som plan å gå opp til fagprøve i løpet av 2020. Det vil gi mange elever muligheten til å ta igjen det tapte. Selv om dette koster noen kroner, må ikke byrådet se på det som en utgift. Penger til utdannelse er en investering i fremtiden for elevene og for Oslo.

Vi oppfordrer byrådet til å invitere lærebedrifter, opplæringskontorer og aktuelle skoler for å lage et tilbud til disse elevene. Sommeren er rundt hjørnet. Elevene er på oppløpssiden. Da må vi hjelpe dem over målstreken.

Innlegget ble først publisert i Akers Avis Groruddalen.