– En gondolbane ville blitt en vanvittig turistattraksjon

Foto: Oslo kommune/Sturlason

Helt siden 2003 har en gondolbane mellom Bjørvika og Ekeberg ligget inne i reguleringsplanene. Like lenge har Høyre støttet planene.

Da Ekebergparken sto ferdig i 2013 lovet Oslopatrioten og forretningsmannen Christian Ringnes at han var villig til å betale for gondolbanen, og planleggingsarbeidet startet for alvor. Nå har byrådet dessverre skrotet prosjektet.   

– Vi har lenge vært tilhenger av forslaget om gondolbane, og det er så bra med private initiativ, sier Nicolai Øyen Langfeldt som er nestleder i Oslo Høyres bystyregruppe til Aftenposten.  

– En gondolbane ville blitt en vanvittig turistattraksjon. Jeg er sikker på at det lar seg gjøre å finne en trasé som også ivaretar beboernes interesser. Dette er en god sak for byen. Dessverre ser det ut til at byrådet legger seg på en nei-linje i byutviklingssaker, sier Langfeldt. 

Han lover å ta opp forslaget på nytt hvis det blir borgerlig flertall etter kommunevalget i 2023, for tilbudet fra Ringnes står ved lag.  

Ringnes sier til avisen at han legger bort forslaget «inntil det kommer et mer visjonært og handlekraftig byråd.»  

Dét vil et nytt borgerlig byråd være, og det har vi vært før. I fjor var 20 år siden det daværende byrådet med Høyre i spissen fikk flertall for å starte arbeidet med å erstatte containere, kraner og bilkøer langs sjøkanten fra Frognerkilen i vest til Sydhavna i sørøst med boliger, kontorbygg, butikker, badeplasser, restauranter og kulturbygg. Arbeidet med å realisere Fjordbyen pågår fremdeles.

De største endringene har så langt skjedd i Bjørvika som er Norges største byutviklingsprosjekt. Det nye Munchmuseet åpner snart, Operaen har blitt et landemerke og Deichmanske bibliotek har blitt en suksess. Det ligger omtrent der Norges mest trafikkerte veikryss, Bispelokket, med 140.000 biler i døgnet lå før E18 ble lagt i tunnel. Alt dette skjedde mens Høyre hadde begge hendene på rattet.