Historisk enighet om Oslopakke 3
Høyre sikrer fullfinansiering av Røatunnelen, Ensjøsvingen og økt kollektivsatsning i Groruddalen.
Måneder med krevende forhandlinger har blitt til tidenes største satsning på store samferdselsprosjekter. Oslo utvikles til en bedre by å bo i. Avtalen sikrer over 93 milliarder kroner (2024-tall) på kollektiv- og veiprosjekter.
For første gang i historien er Røatunnelen og Ensjøsvingen fullfinansiert. Dagens enighet sikrer både planlegging og fremdrift av prosjektene. Høyre har også foreslått og fått gjennomslag for en kraftig økning av busstilbudet i Groruddalen.
Historisk fullfinansiering av Røatunnelen
Oslos innbyggere på vestkanten har i flere tiår levd med en krevende situasjon med betydelige utfordringer med trafikkavviklingen inn til sentrum. Hverdagen til innbyggerne i Oslos vestlige bydeler har vært preget av store utfordringer for lokalmiljøet og trafikksikkerheten i området.
I de siste åtte årene har Høyre kjempet mot det forrige, rødgrønne byrådets gjentatte forsøk på å skrinlegge prosjektet for Røatunnelen. Høyre har gjennom harde forhandlingsrunder over flere år vært en garantist for å beholde prosjektet i Oslopakken.
I dag ender en over 30 års kamp for alle som bor og lever på vestkanten
–Dette er en historisk dag for alle som bor i Oslos vestlige bydeler. For første gang har vi fullfinansiert Røatunnelen og sikret at prosjektet gjennomføres. Endelig får barna en trygg vei til skolen, yrkessjåførene en raskere vei inn til sentrum og alle får et bedre kollektivtilbud.
Det sier Mehmet Kaan Inan, samferdselspolitisk talsperson i Oslo Høyres bystyregruppe. Inan representerte Oslo Høyre i forhandlingene.
Han forteller videre at avtalen som er fremforhandlet sikrer øremerking av midler til tunnelen, at forprosjekt skal settes i gang i 2025 og at vi ikke skal utsette prosjektet med nye utredninger. Vi får nå mindre støy, renere luft, bedre bokvalitet og bedre kollektivløsninger.
Bedre kollektivløsninger i øst
Vi blir stadig flere i Oslo. Vi er avhengige av at kollektivløsningene våre utvikler seg sammen med byen. Det krever at vi fortsetter å snu enhver sten for en stadig bedre kapasitet. I dag sikrer Høyre at Ensjøsvingen realiseres. Sporforbindelsen gir direktelinje mellom Ensjø og Carl Berners plass. Det betyr flere avganger og kortere stasjonsopphold for alle som reiser fra Oslo øst inn til sentrum.
–Vi gjør hverdagen bedre for alle som tar t-bane i Oslo øst. Folk skal bruke mindre tid på å reise til jobb, skole og fotballtrening, og heller mer tid på det som betyr noe.
Inan foreslo også, og fikk gjennomslag for, et helt nødvendig og betydelig løft for økt busstilbud i Groruddalen.
–Behovet for å øke busstilbudet i Groruddalen er skrikende, og jeg er glad for at vi nå skal bruke nesten 400 millioner på å bedre dette tilbudet.
Flere prosjekter
Høyre fikk også betydelige gjennomslag for å igangsette prosjekter for flere viktige områder i byen. Regjeringen forsøkte å sette spikeren i kista for miljølokk/tunnel på Manglerud gjennom å fjerne midler til prosjektet i NTP. Høyre blåser liv i prosjektet igjen ved å tilføre penger i dagens avtale. Det er også satt av midler for å planlegge en god kollektivløsning til Gjersrud-Stensrud, som er helt nødvendig for å kunne et hjem for over 25 000 beboere i den fremtidige skogbyen.
Forhandlingene om Oslopakke 3 har pågått siden mars. I tillegg til Mehmet Kaan Inan satt følgende representanter i forhandlingsutvalget: Marit Vea (V), Abdullah Alsabeehg (A), Anette Solli (H), Solveig Schytz (V) og Hoda Imad (A).