Morten Steenstrup – mannen som aldri hviler

Han pendler mellom Høyres Hus, advokatfirmaet Sands, og alle bydelene. Selv om hjemstedet hans er Nordstrand, er hjertet hans i hele byen.

Hvordan er det å bli valgt som ny leder i Oslo Høyre?

-Det er fantastisk å få en slik tillit. Nå skal jeg lede Oslos største parti med det klare mål å ta byrådsmakten tilbake i 2023. Det er vårt store og viktige prosjekt på vegne av Osloborgerne. Mottakelsen jeg har fått, er over all forventning og gir meg masse positiv energi til å stå på!

Hva er dine hjertesaker?

-Jeg er opptatt av at Osloborgerne skal få bestemme mer selv, at de skal få økt valgfrihet. Med det mener jeg eksempelvis fritt skolevalg, eller at eldre skal ha reell mulighet til å velge mellom tjenesteleverandører. Så må vi huske at Oslo er kunnskaps-, grunder- og innovasjonshovedstaden.

Han mener dette er noe som må settes enda sterkere på kartet, for å sikre grunnlaget for det grønne skiftet og verdiskapningen vi trenger for å skape Oslos tusenvis av nye arbeidsplasser. Når Arbeiderpartiet nå dras stadig lengre til venstre av Rødt, er det bare et sterkt Høyre som kan sikre et godt fremtidig privat-offentlig samarbeid for at Oslos borgere skal få et best mulig tjenestetilbud.

Hvordan tenker du å nå flere yngre velgere?

-Jeg mener vi har en politikk som bør fenge de unge, om vi blir flinkere til å formidle den. Hvem har vært miljøpartiet i Oslo som la grunnlaget for de store kollektivsatsningene og fikk lagt den støyende biltrafikken i sentrum under bakken? Hvem er det som har lagt grunnlaget for fjordbyen og det virkelige urbane og inkluderende Oslo? Det var Høyre. Jeg tør påstå at vi har den mest offensive og realistiske miljøpolitikken i Oslo.

Alle barn som møter opp i første klasse skal ha den samme muligheten til å bli rørlegger eller arkitekt, snekker eller advokat for den saks skyld. Det starter i barnehagen og det dreier seg om å se hver enkelt.

I hvilken retning ønsker du å styre Oslo Høyre den kommende tiden?

-Det viktigste er at innbyggerne i Oslo skal kunne leve gode, trygge liv og få hverdagen til å gå opp. Når boligkostnader for en husstand i Oslo har blitt spådd til å øke med 45 prosent fra 2020 til 2024, skal vi ta det på virkelig alvor.

De siste seks årene under rødgrønt styre mener Morten vi sett en bruk av penger som virkelig bekymrer han. Et eksempel er milliardsprekken for Oslos vannforsyning, Det dreier seg om innbyggernes penger, og vi må opptre slik at kommunen ikke må sende større regninger til Oslos innbyggere enn strengt nødvendig.

Hva gleder du deg mest til som leder for Oslo Høyre?

-Jeg gleder meg mest til å møte menneskene i Oslo, lytte og ha de gode samtalene for at vi sammen skal lete etter og finne de gode løsningene. Få lov til å være med på Høyre-laget i Oslo som er i full fart med å utvikle prosjekt byrådsmakt 2023 ogregjeringsmakt 2025. Det er inspirerende og viktig! Og krevende, men absolutt mulig!