Revidert Oslobudsjett

Det blågrønne byrådet legger frem et ansvarlig og framtidsrettet revidert budsjett som reduserer kommunens gjeld, og satser på skole, inkludering, klima og natur.

Byrådsleder Eirik Lae Solberg
Byrådsleder Eirik Lae Solberg.

Rydder opp

Handlingsrommet i revidert budsjett er ca. 3,6 milliarder kroner. Av denne summen foreslår byrådet å bruke 1,34 milliarder kroner på å betale ned på kommunens gjeld. Dette er den største satsingen i årets reviderte budsjett.

– Det forrige byrådet økte driftsutgiftene mer enn inntektene, noe som gjør at kommunen i 2023 hadde et negativt netto driftsresultat for første gang på 20 år. I tillegg er kommunens gjeld betydelig. Fremover må det bli strammere budsjetter for å få kommunens økonomi på rett kjøl, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg.

Flere viktige satsingsområder

De andre satsingsområdene er skole, ungt utenforskap og klima og miljø. Det settes blant annet av 80 millioner kroner til en ungdomsskolesatsing i levekårsutsatte områder, 35 millioner kroner for å ruste opp utstyrsparken på de yrkesfaglige skolene, samt 20 millioner til nye lærebøker.

– Osloskolen skal være den beste i landet til å løfte elevene og utjevne sosiale forskjeller. Derfor foreslår vi nå en storstilt satsing på ungdomsskoler i levekårsutsatte områder, sier utdanningsbyråd Julie Remen Midtgarden.

Oslo skal være en trygg by

De siste årene har vi sett en økning i ungdomskriminaliteten i Oslo. Det er for mange som faller utenfor skole og arbeid, og det er derfor viktig å sette inn tiltak for å bekjempe dette. I tillegg til 10 millioner kroner til ferie- og deltidsjobber for ungdom, 6 millioner kroner til hjelpetiltak i barnevernet og 5 millioner til utvidet åpningstid og mattilbud på fritidsklubbene, er det også satt av 19 millioner til en tiltakspakke for utfordringene vi ser på Grønland.

– Jeg kan vanskelig se for meg en viktigere politisk oppgave enn å forebygge ungt utenforskap. Alt for mange unge faller utenfor arbeidsliv eller utdanning. Noen havner i et kriminelt spor. Vi må stoppe den negative utviklingen. Jeg leder selv dette arbeidet i byrådet i Oslo, og for å få det til må vi involvere hele kommunen, slik at vi kan sikre trygge oppvekstmiljø i de bydelene som har de største utfordringene, sier byrådsleder Eirik Lae Solberg.

Satsing på klima og miljø

Videre legger Eirik Lae Solberg til: – Byrådet prioriterer klima og natur i revidert budsjett. Vi ser at flere innbyggere og næringslivsaktører ønsker å bidra til at Oslo reduserer klimagassutslippene. Det heier vi på. Derfor avsetter vi 70 millioner kroner til klima- og energifondet, som innbyggere, sameier og bedrifter kan søke om for å gjennomføre klimatiltak. I tillegg avsettes 40 millioner kroner til oppgradering og etablering av parker, og det settes også av midler til tiltak som kan bedre tilstanden i Oslofjorden.