Skolepolitikk må være mer enn symboler

Arbeiderpartiets forslag om 15 minutters daglig lesing og en lesekommisjon er i realiteten gammelt nytt. 

Julie Remen Midtgarden
Byråd for utdanning, Julie Remen Midtgarden.

For noen uker siden lanserte Arbeiderpartiet sitt nye skoleløfte: 15 minutter lesing hver dag og en egen «lesekommisjon». Det høres kanskje fint ut – men i praksis er dette symbolpolitikk.

Det er en detaljstyring av skoledagen som verken lærere eller elever har behov for. 

Selv Utdanningsforbundet sier det rett ut: «Dette er svært utbredt allerede i dag, og noe nesten alle lærere gjør.» 

Arbeiderpartiet selger gammelt nytt som om det er ny skolepolitikk. Det er for enkelt og for lite ambisiøst. I Oslo leser mange elever allerede mer enn et kvarter daglig. Dette skoleløftet slår med andre ord inn åpne dører. 

I Oslo har vi derimot valgt å satse bredt og målrettet på lesing – med tiltak som faktisk styrker elevenes ferdigheter: 

Dette er konkrete tiltak som gir resultater – ikke bare fine ord. 

Høyre etterlyser mer målrettede grep fra regjeringen. Vi trenger lesespesialister i begynneropplæringen og intensivopplæring gjennom hele skoleløpet. Vi må legge et mye høyere trykk på grunnleggende ferdigheter i alle fag. 

Og undervisningen må tilpasses den enkelte elev – slik at både de skoleflinke og de som strever får utfordringer på sitt nivå. 

Skolen trenger mer enn symboler. Den trenger handling.