Skolepolitikk må være mer enn symboler
Arbeiderpartiets forslag om 15 minutters daglig lesing og en lesekommisjon er i realiteten gammelt nytt.

For noen uker siden lanserte Arbeiderpartiet sitt nye skoleløfte: 15 minutter lesing hver dag og en egen «lesekommisjon». Det høres kanskje fint ut – men i praksis er dette symbolpolitikk.
Det er en detaljstyring av skoledagen som verken lærere eller elever har behov for.
Selv Utdanningsforbundet sier det rett ut: «Dette er svært utbredt allerede i dag, og noe nesten alle lærere gjør.»
Arbeiderpartiet selger gammelt nytt som om det er ny skolepolitikk. Det er for enkelt og for lite ambisiøst. I Oslo leser mange elever allerede mer enn et kvarter daglig. Dette skoleløftet slår med andre ord inn åpne dører.
I Oslo har vi derimot valgt å satse bredt og målrettet på lesing – med tiltak som faktisk styrker elevenes ferdigheter:
- Vi har gjort to lokale leseprøver obligatoriske igjen i Osloskolen, slik at skolene vet hvor elevene står og kan gi tidlig hjelp.
- Vi har styrket satsingen «Hele Osloskolen leser» for å fremme leselyst og leseglede.
- Vi har forbedret språkopplæringen i barnehagen og AKS.
- Vi har sikret flere lærebøker til skolene og satset på skolebibliotekene.
- Vi har styrket oppfølgingen av elever med dysleksi og lesevansker.
Dette er konkrete tiltak som gir resultater – ikke bare fine ord.
Høyre etterlyser mer målrettede grep fra regjeringen. Vi trenger lesespesialister i begynneropplæringen og intensivopplæring gjennom hele skoleløpet. Vi må legge et mye høyere trykk på grunnleggende ferdigheter i alle fag.
Og undervisningen må tilpasses den enkelte elev – slik at både de skoleflinke og de som strever får utfordringer på sitt nivå.
Skolen trenger mer enn symboler. Den trenger handling.