To år med styring av Osloskolen – mer læring og mindre utenforskap

Det er to år siden vi tok over en Osloskole som etter åtte rødgrønne år var fullstendig ugjenkjennelig fra sist vi satt med makta i Oslo.

Julie Remen Midtgarden, byråd for utdanning
Julie Remen Midtgarden, byråd for utdanning.

Det var opprør, stor misnøye og flere piler pekte i feil retning. Hundrevis av millioner av skattekroner ble øst ut på meningsløs symbolpolitikk uten målbar effekt på læringen. Gratis vegetarmat var viktigere å prioritere enn rekruttering av de beste lærerne. Fritt skolevalg var millimetere fra å bli avviklet.

Elevens læring var ikke det viktigste som skjedde i skolen. SV-skolen hadde bygget systematisk ned ethvert system for å måle skolenes innsats for å løfte hver enkelt elev.

Etter to år i byråd skal vi være stolte av hva vi har fått til og satt i gang – for det vil nå komme mer og mer til syne fremover.

Hva har vi gjort for mer læring?

  • Vi har gjeninnført og forbedret systemene for oppfølging av hver enkelt elev og hver enkelt skole
  • Mer penger til skolene og flere bøker i klasserommene og skolebibliotekene.
  • Mer hjelp til elever som trenger det, ekstra undervisning når det trengs, og bedre tilbud for elever med stort læringspotensial.
  • Innført anonym vurdering.
  • Gjeninnført lærerspesialister.
  • Etablert en ny skriveprøve.
  • Innført intensiv opplæring på 5.-10. trinn og sørget for tydelig trykk på lesing, skriving og regning.
Julie Remen Midtgarden, byråd for utdanning
Julie Remen Midtgarden, byråd for utdanning

Hva har vi gjort for å forebygge ungt utenforskap?

  • Storstilt satsing på 14 ungdomsskoler i utsatte områder og nesten triplet kapasiteten på alternative opplæringsarenaer.
  • Etablert et eget kommunalt lærlingtilskudd og tettere samarbeid med bedrifter.
  • Eget ambulerende team som hjelper skolene i krevende saker, og eget opplegg for elever i risikosonen.
  • Etablert Ulven-ung – et skoletilbud for elever i ungdomsskolealder som står i fare for å falle ut av opplæringen på grunn av rus og kriminalitet.

Hva er fasiten etter to år?

  • Osloskolen har 238 ekstra timer i norsk, matte og naturfag (1.–7. trinn) over minstetimetallet.
  • Oslo topper skolebidragsindikatoren – flest skoler som bidrar mer, færrest som bidrar mindre.
  • Nasjonale prøver 5. trinn: nær 60 % av skolene løfter elevene over forventet nivå (opp fra 45 % i 2022/23).
  • Oslo har lavest frafall i Norge, også blant dem med lavest inntekt. Nasjonalt øker frafallet.
  • Oslo-elever trives bedre på skolen en landssnittet, ifølge Elevundersøkelsen.

Hva skjer videre?

Vi er godt i gang, men ikke i mål. Byrådet legger snart fram to av våre viktigste satsinger: tidlig innsats i barnehage og skole, og bedre oppfølging av barn med særskilte behov. Systematisk arbeid med språk og grunnleggende ferdigheter – fra barnehagen og gjennom småskoletrinnet – er avgjørende for at flere skal lykkes videre i skoleløpet. Samtidig må vi sikre at barn med særskilte behov får god og tett oppfølging – ingen skal falle utenfor.

Vi skal følge med og følge opp. Kort sagt: mer læring – mindre utenforskap. Slik gir vi flere barn og unge muligheter til å lykkes.