Medlemsinformasjon: Slik stemmer du i stortingsnominasjonen

Hvis du er Høyre-medlem i Østfold, kan du være med og påvirke høstens nominasjon.

Stortingsnominasjon – slik kan du påvirke

I høst er det nominasjon til Østfold Høyres stortingsvalgliste.

Medlemmer av Høyre i Østfold er invitert til å si sin mening og avgi stemme i nominasjonsprosessen.

Les mer her om dine rettigheter, og hva du selv har ansvaret for, hvis du vil delta.

Datoplan for nominasjonsprosessen

Østfold Høyres fylkesstyre har vedtatt datoplanen for stortingsnominasjonen. Den forklarer prosessen fra start til mål, og er nyttig å lese gjennom for å få oversikt.

Hvordan kan du si din mening?

Det er to anledninger hvor du som medlem kan være med og bestemme hvem som skal representere Østfold Høyre ved stortingsvalget 2025:

1: Rådgivende avstemning blant alle medlemmer.

2: Medlemsmøter med prøvenominasjon i din kommuneforening.

Her kommer en nærmere forklaring av begge deler, samt litt informasjon om hva du må ha orden på for å delta ⬇️

1: Rådgivende avstemning

Den 16. september vil alle medlemmer med stemmerett motta en SMS fra Østfold Høyre hvor de kan rangere stortingskandidatene. Du kan stemme til og med 26. september.

Medlemslistene som danner grunnlag for denne rådgivende avstemningen, tas ut den 10. september.

For å ha stemmerett, må du ha vært medlem i minst 4 uker og betalt kontingent før 9. september. Du må også ha stemmerett ved stortingsvalget 2025 i Østfold.

I tillegg må du ha registrert riktig mobiltelefonnummer i Høyres medlemsregister. Du kan selv endre og kontrollere dette i Høyres medlemsregister her.

Viktig: Hvis du ikke har eget mobiltelefonnummer, må du kontakte Østfold Høyre før 9. september, for å avtale alternativ måte å avlegge stemme på.

2: Medlemsmøter med prøvenominasjon

Din kommuneforening skal i perioden 16.-26. september arrangere medlemsmøte hvor foreningen rangerer stortingskandidatene. Resultatet av dette sendes til nominasjonskomiteen som foreningenes innspill. På dette møtet skal foreningen også velge sine delegater til fylkesnominasjonsmøtet 19. november, hvor den endelige valglisten vedtas.

Innkalling til dette medlemsmøtet kommer direkte fra kommuneforeningen. Det er derfor viktig at du har korrekt e-postadresse registrert i Høyres medlemsregister, dette kan du også kontrollere og endre selv i Høyres medlemsregister her.

For å ha stemmerett må du ha vært medlem i minst 4 uker og betalt kontingent før møtestart. Du må også ha stemmerett ved stortingsvalget 2025 i Østfold.

Hvem kan du stemme på?

Cirka 1. september vil nominasjonskomiteen offentliggjøre listen over alle kandidater. Denne listen legges ut på Østfold Høyres hjemmesider. Sammen med listen, vil alle kandidatene presentere seg selv, slik at du kan bli bedre kjent med hver enkelt.

Viktig: Hva er ditt ansvar hvis du vil ha stemmerett?

1: Oppgi riktig kontaktinformasjon:

Du er selv ansvarlig for å oppgi riktig kontaktinformasjon til Høyre.

Det gjelder mobiltelefonnummer, e-postadresse og postadresse.

Det kan du ordne selv i Høyres medlemsregister. Du kan også kontakte fylkessekretariatet hvis du vil ha hjelp til å oppdatere.

2: Du må ha betalt medlemskontingent:

Du har også ansvaret for at medlemskontingenten din er betalt innen fristen, det finner du ut på din side i medlemsregisteret. Hvis du ikke har betalt medlemskontingenten, ser du her hvordan du kan gjøre det.

Nominasjonsmøtet

Østfold Høyres nominasjonsmøte, hvor stortingsvalglisten skal endelig vedtas, avholdes tirsdag 19. november 2024 på Quality Hotel Sarpsborg. Der deltar det 106 delegater fra Høyres 12 kommuneforeninger i Østfold.

Ta gjerne kontakt

Hvis du har spørsmål om stortingsnominasjonen, kan du ta kontakt med fylkessekretariatet.